در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با دو کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر استان قزوین مطرح شد:

تئاتر در کار کردن در شهرستان بسیار دشوار است

داود نجفی و ناهید پیوندی که با نمایش «اسکورت» در بخش صحنه‌ای و نمایش «این پوتین نفس می کشه» در بخش خیابانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان حضور دارد به همراه دختر خردسالشان به صورت خانوادگی در تئاتر فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در زنجان، سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر این استان، از 22 تا 25 آبان 1402 به دبیری امرالله حسنی، به میزبانی شهر زنجان در حال برگزاری است.

زوج هنری داوود نجفی و ناهید پیوندی و دختر خردسال‌شان ماهورا نجفی، از شهرستان خرمدره، امسال به صورت خانوادگی با دو نمایش در بخش‌های خیابانی و صحنه‌ای سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان حضور دارند. نمایش «این پوتین نفس می‌کشه» به نویسندگی و کارگردانی ناهید پیوندی در بخش خیابانی و نمایش «اسکورت» به نویسندگی ناهید پیوندی و کارگردانی داوود نجفی در بخش صحنه‌ای این جشنواره با دیگر آثار به رقابت می‌پردازند.

به همین بهانه، گفت‌وگویی با این زوج هنری انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

آقای نجفی، درباره نمایش «اسکورت» توضیح دهید.

داستان نمایش «اسکورت» در مورد دو دختر است که در فضای مجازی با دختری به نام مانلی آشنا می‌شوند که به آنها قول درآمد میلیونی خارج از کشور را می‌دهد ولی غافل از اینکه این دو در خارج از کشور، گیر گروه‌های قاچاق انسان می‌افتند و شکنجه می‌شوند.

خانم پیوندی، لطفا درباره نمایش «این پوتین نفس می‌کشه» برایمان بگوئید.

داستان این نمایش درباره دختری است که به دلیل جانبازی پدرش و بیماری او ناچار می‌شود اجناس داخل صندوقچه خانه را به حراج بگذارد. او از این صندوقچه، چوب نقالی نقال محله و زنجیر پهلوان محل را به حراج می‌گذارد غافل از اینکه در این صندوقچه گنجی به نام لنگه پوتین پدرش هم وجود دارد ...

آقای نجفی به نظر شما اضافه شدن بخش خیابانی به جشنواره امسال چه تأثیری بر روند برگزاری آن دارد؟

اضافه شدن تئاتر خیابانی به جشنواره اتفاق خوبی بود که افتاده است چون احساس می شد که سالهاست تئاتر خیابانی فراموش شده است و دیگر به آن آنطور که باید و شاید پرداخته نمی شود.

خانم پیوندی لطفا بفرمایید برگزاری جشنواره های مختلف از جمله جشنواره استانی تئاتر چه تاثیری در رشد و اعتلای این هنر می‌تواند داشته باشد؟

برگزاری جشنواره تئاتر استانی و منطقه ای اتفاق خوبی برای رشد تئاتر استانهاست و بنده از این اتفاق خوشحالم و امیدواریم که در سالهای دیگر بهتر و بهتر اجرا شود

آقای نجفی جایگاه شهرستان خرمدره در تئاتر استان کجاست و چه راه‌کارهایی برای بهبود این جایگاه می‌توانید ارائه دهید؟

ما چون در شهرستان خرمدره فعالیت می کنیم از مشکلات شهرستانها به طور کامل آگه هستیم.تئاتر در شهرستان یعنی فراموش شدن.متاسفانه شهرستانها را فراموش کرده اند ما با دنیایی از مشکلات کار می کنیم که کوچکترین آنها نبود پلاتو تمرین است.نبود ورکشاپ های اموزشی  خوب از دیگر مشکلات شهرستان است.با چه امیدی در شهرستان کار کنیم؟ استان با اساتید و پیش کسوتان  خود فقط در مرکز استان فعالیت دارند.متاسفانه مشکلات زیاد است و در این مقال نمی گنجد.

خانم پیوندی وضعیت اجراهای عمومی تئاتر را در استان چگونه می بینید و برای زیاد شدن این اجراها چه پیشنهادی دارید؟

وضعیت اجراهای عمومی در استان خوب است ولی تا وقتی حمایت ها به طور کامل انجام نشود خستگی کار از تن گروه درنمی آید.

آقای نجفیدر مقایسه با ادوار گذشته، جشنواره استانی امسال را چگونه می‌بینید و این دوره چه نقاط ضعف و قوتی دارد؟

هر سال ضعیف تر از سال قبل می شود و باید برای اصلاح این رویه فکری اندیشید.امیدواریم مسئولان به فکر با کیفیت تر برگزار شدن جشنواره ها باشند.




مطالب مرتبط

در چهارهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج (سودای عشق) رقم خورد

اجرای سه نمایش از استان زنجان
در چهارهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج (سودای عشق) رقم خورد

اجرای سه نمایش از استان زنجان

دو نمایش صحنه‌ای «عروس کارون» به نویسندگی و کارگردانی رضا یاوری و «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» به کارگردانی داود نجفی در بخش صحنه ای و نمایش «فرکانس» به کارگردانی حمید اسدبیگی در بخش خیابانی چهاردهمین جشنواره سراسری بسیج (سودای عشق) اجرا شدند

|

نظرات کاربران