در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

فرشته جعفری: صدای تپش قلب تئاتر باید همواره به گوش مردم برسد

فرشته جعفری که با نمایش «پینه های پیر» در بخش خیابانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان شرکت دارد برگزاری این رویداد سالانه نشان از تنفس و زنده مانی  این هنر در استان‌ها دانست که هنرمندان تئاتر نباید فعالیت خود را در این حیطه معطوف به شرکت در جشنواره‌ها کنند، بلکه صدای تپش قلب تئاتر استان ها باید همواره و بی وقفه به گوش مردم برسد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در زنجان،  سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان از 22 لغایت 25 آبان ماه به دبیری امراله حسنی در زنجان در حال برگزاری است.

فرشته جعفری هنرمندی که 12 سال هست  به صورت حرفه‌ای در حوره تئاتر مشغول به فعالیت است؛ امسال با نمایش «پینه های پیر» به قلم آرزو بهرامی نویسنده زنجان در بخش خیابانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان حضور دارد. این نمایش موضوع شهدای بمب‌گذاری حرم امام رضا (ع) در سال 1372 می‌پردازد و به بهانه این حضور گفت‌وگویی با او انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما اضافه شدن بخش خیابانی به جشنواره امسال چه تأثیری بر روند برگزاری آن دارد؟

به نظر من نمایش خیابانی به دلیل درگیری بیشتر و نزدیکتر با مخاطب می‌تواند تحول بسیاری در سیستم جشنواره‌های استانی بخصوص از نظر جذب مخاطب و آشتی مردم با تئاتر ایجاد کند و در تمام این سال‌ها جای خالی این بخش به شدت در جشنواره‌های استانی حس می‌شد.

برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره استانی تئاتر چه تاثیری در رشد و اعتلای این هنر می‌تواند داشته باشد؟

واژه جشنواره همواره من را یاد چالش و تکاپو می اندازد و برگزاری این رویداد سالانه نشان از تنفس و زنده مانی  این هنر در استان‌ها است، اما معتقد هستم هنرمندان تئاتر نباید فعالیت خود را در این حیطه معطوف به شرکت در جشنواره‌ها کنند، صدای تپش قلب تئاتر استان ها باید همواره و بی وقفه به گوش مردم برسد.

جایگاه شهرستان زنجان را در تئاتر استان در کجاست و چه راهکارهایی برای بهبود این جایگاه می‌توانید ارائه دهید؟

در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته شاهد افزایش تماشاگران تئاتر در زنجان بوده‌ایم و این اتفاق مبارک نوید بخش روزهای روشن تری برای تئاتر استان ما است.

اما به دلیل تبلیغات کم و عدم آشنایی کافی مردم با تئاتر، نمایش‌های  استان زنجان نسبتاً تماشاگران کمتری دارند و من فکر می‌کنم در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی و معرفی تئاتر به مردم زنجان باید تلاش‌های بیشتری از سوی رسانه ها صورت بگیرد.

وضعیت اجراهای عمومی تئاتر را در استان چگونه می‌بینید و برای زیاد شدن این اجراها چه پیشنهادی دارید؟

خوشبختانه نسبت به گذشته با افزایش تعداد اجراهای عمومی  و روی کار آمدن استعدادهای تازه نفس در استان رو به رو هستیم اما هنوز با حد فاصل قابل قبول فاصله داریم. دلایل این شرایط هم بیشتر مربوط به هزینه های بسیار بالای تولید تئاتر  و در مقابل حمایت و بودجه اندک ان است.امیدوارم روزی برسد که در شأن  این هنر والا حمایت‌های لازم از ان صورت گیرد تا هنرمندان با آسودگی خاطر از این جهت بتوانند کارهای بیشتر و با کیفیت تری تولید کنند.

در مقایسه با ادوار گذشته، جشنواره استانی امسال را چگونه می‌بینید  و این دوره چه نقاط ضعف و قدرتی دارد؟

نسبت به سال گذشته استقبال و تعداد شرکت کنندگان  در جشنواره استان افزایش یافته است و این اتفاق باید به فال نیک گرفته شود چرا که می تواند از تپش نبض هنر تئاتر در شهرمان باشد.

 

 




مطالب مرتبط

فرشته جعفری کارگردان حاضر در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی

ارادت قلبی مردم ایران به امام هشتم وصف ناپذیر است
فرشته جعفری کارگردان حاضر در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی

ارادت قلبی مردم ایران به امام هشتم وصف ناپذیر است

فرشته جعفری که با نمایش «لکه های پاک» در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی حاضر است؛ برگزاری جشنواره‌ها موجب تحرک و پویایی جامعه ی تئاتری کشور می‌داند.

|

گفت‌وگو با دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

رضا یاوری: تئاتر  زنجان در حال پوست‌اندازی است
گفت‌وگو با دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است

رضا یاوری هنرمند تئاتر زنجان و دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر این استان، تصورش بر این است که از سال ۹۷ تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی بوده و این تغییر و تحول به لحاظ حضور، تولید و اجرا در نمایش‌های استان در سال ۹۸ به‌صورت محسوس دیده شده ولی با شروع پاندمی و تعطیلی ...

|

نظرات کاربران