در حال بارگذاری ...
...

جشنواره پانتومیم ایران طفلی نوپا و نیازمند حفاظت است

جشنواره پانتومیم ایران طفلی نوپا و نیازمند حفاظت است

علی آقاجانلو*: برگزاری دومین جشنواره پانتومیم ایران که در دوره‌ دوم در گستره‌ بین‌المللی در زنجان برگزار شد، فرصتی فراهم آورد تا دوباره شاهد تلاش هنرمندان جوان باشیم. پانتومیم دارای شاخصه‌ها و گونه‌های متنوع اجرایی است که می‌توان به میم، میمودراما و نمایش‌های بی‌کلام اشاره کرد.

جشنواره دوم این تنوع را در آثار اجراشده داشت ولی ضعف تکنیکی و اجرایی اکثر آثار و عدم آشنایی بسیاری از هنرمندان تازه‌کار با مؤلفه‌ها و اصول فنی و بازیگری میم و مخصوصاً شکل پردازش ایده و طرح عاملی شده بود برای فاصله کیفی آثار با یکدیگر.

باید پذیرفت در دنیای نمایش پانتومیم در شکل کلاسیک آن جزو گونه‌های نمایشی است که همواره دوام و جایگاه ثابت داشته و در عصر حاضر این جایگاه از بعد ارتباط با مخاطب فراگیرتر خواهد شد و این خود ضرورت تداوم برگزاری جشنواره پانتومیم را صدچندان می‌کند و در دومین جشنواره بین‌المللی این مهم از سمت سوی ستاد و دبیرخانه جشنواره و اداره کل هنرهای نمایشی احساس شده و تصمیماتی مانند حضور چهره‌ها و گروه‌های خارجی در این راستا قابل‌ستایش است، مخصوصاً برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های عملی در حاشیه جشنواره نقش به‌سزایی در آشنایی نسبی هنرمندان و هنرجویان شرکت‌کننده در جشنواره با اصول و تکنیک‌های بازیگری پانتومیم داشت.

برعکس هنر پانتومیم که دیرپا، کهن و جهان‌شمول است، جشنواره پانتومیم ایران در زنجان مانند طفلی نوپا و خردسال است که به جد نیازمند حمایت و حفاظت است. هنر پانتومیم با توجه به بی‌پیرایگی و محدود بودن در زمان و مکان و فقط با تکیه بر بدن و تکنیک‌های حرکتی و نمایشی به‌راحتی می‌تواند در هر شرایطی اصالت و ماهیت خود را حفظ و در میان خانواده‌ها نفوذ کند و مشارکت تماشاگران خود را همراه داشته باشد و با توجه به حضور رسانه‌ها و پلتفرم‌های تصویری، هنرمندان به‌راحتی می‌توانند در توسعه و اشاعه این هنر فاخر و جذب مخاطب فعال باشند و مهم‌تر این‌که با توجه به حضور مدیر کل هنرهای نمایشی و همکاران ایشان در ترسیم و تدوین این جشنواره و حساسیت و دقت نظری که از آقای کاظم نظری با توجه به پیشینه تئاتری ایشان وجود دارد، انتظار می‌رود جشنواره پانتومیم ایران با دید کارشناسی و آسیب‌شناسی و تدابیر دوستان به مسیر خود ادامه دهد چون هنوز آغاز راه است.

*منتقد تئاتر