در حال بارگذاری ...

پیام دبیر نخستین جشنواره آئینی سنتی ترک زبانان کشور منتشر شد

امیر سهامی، دبیر نخستین جشنواره آئینی سنتی ترک زبانان کشور، با انتشار پیامی، این رویداد را گامی در جهت احیا و معرفی آیین‌ها و سنت‌های‌ یکی از اقوام بزرگ ایرانی دانست.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در زنجان، در آستانه آغاز نخستین جشنواره آئینی سنتی ترک زبانان کشور، امیر سهامی، دبیر این رویداد، پیامی را منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است :

«پرنده پنج خصلت داشت
نخستین اوج در پرواز
سپس پرواز بی همراه
سه دیگر...
به منقارش هدف گیرد فراز کهکشان‌ها را
و در پایان نوایش همچنان نجوا
بعد از گذشت قریب به پنجاه سال فعالیت فرهنگی و هنری در حوزه‌­های مختلف به‌ویژه هنرهای نمایشی، حیرانی فرزندان این آب و خاک را در گستره‌ای از هجمه‌های فرهنگی و هنری مشاهده و پرواز کودکانه­‌شان در کسب تجربه پرواز خیال، در دنیای گسترده تئاتر را مشاهده می‌کردم و این با من بود تا.....
چند سال پیش افکار من آبستن اندیشه‌ای شد، ایده‌ای به ذهنم خطور کرد که مصداق نا‌خدای بدون هدف را تداعی می‌کرد. تجربه‌گرایان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنرهای نمایشی را دیدم که سراسیمه و هراسان به دنبال یافتن راهکاری بودند که اندیشه‌های جریان‌ساز خود را در پهنای این آب و خاک به منصه ظهور برسانند و گاه در طی مسیر به بن‌مایه­‌های هنری نهفته در آیین ها و مراسم های آیینی مناطق که در بطن فرهنگی جا دارد بی‌تفاوت بودند، غافل از اینکه ذات توسعه اجتماعی در قالب همین بن‌مایه‌ها است.
به همین منظور طرحی بنیادین فرهنگی و هنری در ذهن من پا گرفت و ریشه دواند که آن را جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور نام نهادیم که دو محور اساسی را پی می‌گرفت.
اول: استفاده از زبان هنر برای مقابله با جریان‌های باطل فرهنگی و هنری که هر آن جامعه را تهدید می‌کند.
دوم:دستیابی به روشی علمی و هدفمند برای بازتعریف و بازشناسی آیین‌ها، نمایش‌های آیینی، تظاهرات نمایشی و سایر ارزش‌های فرهنگی فراموش شده برای حفظ، ارتقاء و انتقال این ارزش‌ها به نسل جدید.
در زمانه معاصر که سرعت بی حد و حصر تکنولوژی همه جوانب بشری را تحت الشعاع قرار داده و انسان امروزی را در چهارچوب محدودیت‌های حاصل از آن استحاله کرده است، نیاز به بازیابی گذشته جوامع و در راس آن انسان (چه بوده و از کجا آمده) و بازشناسی فرهنگ و سنن جوامع و قومیت‌های مختلف برای ایجاد ارتباط از طریق آیین‌ها، سنت‌ها و انگاره‌های بومی بنده را بر آن داشت که کاری شایسته و بایسته با همراهی اساتید فن چون استاد داوود فتحعلی بیگی و سایر عزیزان در جهت احیا و معرفی آیین‌ها و سنت‌های‌مان به عنوان یکی از اقوام بزرگ ایرانی برای ایجاد روشی موثر برای ارتباط بین ،نسلی طراحی و اجرا کنیم.
امیدوارم که این جشنواره با قدرت و تاثیر بیشتری در سال‌های آتی با همراهی فرهنگیان، هنرمندان و مسئولین فرهنگی و هنری ادامه‌داشته باشد.
توفیق همه شما عزیزان را از درگاه الهی مسالت می­‌کنم.»




مطالب مرتبط

با حضور مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

آئین تجلیل از عوامل اجرایی نخستین جشنواره آئینی سنتی ترک زبان کشور برگزار شد
با حضور مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

آئین تجلیل از عوامل اجرایی نخستین جشنواره آئینی سنتی ترک زبان کشور برگزار شد

با حضور عوامل جشنواره و همچنین مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان آئین تجلیل از عوامل نخستین جشنواره آئینی سنتی کشور برگزار شد.

|

فرشته جعفری کارگردان حاضر در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی

ارادت قلبی مردم ایران به امام هشتم وصف ناپذیر است
فرشته جعفری کارگردان حاضر در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی

ارادت قلبی مردم ایران به امام هشتم وصف ناپذیر است

فرشته جعفری که با نمایش «لکه های پاک» در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی حاضر است؛ برگزاری جشنواره‌ها موجب تحرک و پویایی جامعه ی تئاتری کشور می‌داند.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

برای طرح تئاتر شهر زنجان، 80 میلیارد تومن بودجه اختصاص یافته است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

برای طرح تئاتر شهر زنجان، 80 میلیارد تومن بودجه اختصاص یافته است

محمدمهدی اسماعیلی در سفر به زنجان و در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر این شهر، از اختصاص بودجه 80 میلیارد تومانی برای ساخت تئاتر شهر زنجان خبر داد و خواستار تکمیل هر چه زودتر این پروژه شد.

|

نظرات کاربران