در دومین نشست نقدوبررسی آثار جشنواره بینالمللی پانتومیم مطرح شد
رفاقت بهتر از رقابت است
رفاقت بهتر از رقابت است 2
رفاقت بهتر از رقابت است 3
در دومین نشست نقد و بررسی آثار جشنواره بینالمللی پانتومیم، بر رفاقتی بودن جشنواره به جای رقابت تاکید شد. مدیر سازمان جهانی مایم هم در این جلسه، بر لزوم توجه به بدن بازیگر بهمنظور انتقال مفهوم، انتخاب درست موسیقی و یکدست بودن فرم اجرا در پانتومیم اشاره کرد.
به گزارش ایران تئاتر، در دومین شبِ جشنواره بینالمللی پانتومیم زنجان، نشست نقد و بررسی آثار با حضور حامد شفیعخواه و علی آقاجانلو (هیئت منتقدان)، ساسان قجر (دبیر جشنواره) و شرکتکنندگان حاضر در این رویداد هنری در سالن اجتماعات هتل پیام زنجان برگزار شد.
یکی از نکات درخشان دومین شب برگزاری این جلسات نقد، حضور مارکو استوجانوویچ، مدیر سازمان جهانی مایم در محل نشست و گپوگفت صمیمانه او با هنرمندان درباره نقاط قوت و ضعف اجراهایشان بود.
استوجانوویچ در ابتدای سخنانش در مورد بازیگری پانتومیم گفت: «بازیگر باید حس خوبی روی صحنه داشته باشد و آن را به مخاطب منتقل کند. در غیر اینصورت بهتر است اصلا به بازیگری نپردازد.»
او ادامه داد: «تمام بازیگران دنیا مثل هم هستند. در واقع تمام مردم دنیا مشکلات و حرفهای مشترک دارند و با زبان هنر میتوانند به بهترین شکل این اشتراکات را به نمایش بگذارند.»
این هنرمند افزود: «پانتومیم برای من همه چیز است. من به عنوان مخاطب به تکنیکها اهمیت چندانی نمیدهم، اما اینکه هنرمند داستان را چگونه روایت میکند برایم مهمترین نکته است.»
مدیر سازمان جهانی مایم گفت: «من تفاوتی بین تئاتر با پانتومیم قائل نیستم. هر دو این هنرها داستانسرایی است و ما به عنوان انسان ذاتا داستانسرایی را در هر شکل باکلام و بدون کلام دوست داریم.»
این مدرس و بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه هنرمند باید آزادانه ایده و طرح اجرایی خود را ارائه دهد، توضیح داد: «زمانی که هنرمند بهواسطه نظرات و ایدههای دیگران به دخل و تصرف در اثرش میپردازد، آن اثر دیگر برای او نیست. اینکه پیشنهاداتی برای بهتر شدن کار داده شود، قابل پذیرش است اما این موضوع نباید باعث تغییر نگاه و زاویه دید هنرمند شود.»
مارکو استوجانوویچ با اشاره به اجراهای محیطی پانتومیم گفت: «اجراهای محیطی به معنای ارتباط منسجم با مخاطبان است. در این اجراها بازیگر باید بدونکلام تماشاگر را جذب تماشا کند و این کار از اجرای صحنهای هم دشوارتر است.»
در ادامه این نشست، ساسان قجر، درباره آموزش محور بودن جشنواره بینالمللی پانتومیم زنجان گفت: «استادان برای بهتر شدن آثار پیشنهاد میدهند اما این به معنای ایجاد تغییر در محتوا یا تغییر در فرم اجرایی هنرمند نیست.»
او ادامه داد: «تئاتر ما را با هم یکدست کرده است. تئاتر صحنه زندگی است، صحنهای که ما بازیگران آن هستیم. اگر ادارهکل هنرهای نمایشی به من اجازه بدهد، بخش رفاقتی را از این رویداد حذف میکنم و آن را به صورت رفاقتی برگزار خواهم کرد.»
دبیر جشنواره با اشاره به اینکه صداقت اولویت اول درس بازیگری است، بر لزوم توجه به یکدست بودن اجرا در فرم و بازی، توجه به حرکات روی صحنه و خوب شنیدن تاکید کرد.
سپس، حامد شفیعخواه، منتقد تئاتر در سخنانی گفت: «تمامی حرکات بازیگر روی صحنه نیازمند توجه به شروع، میانه و پایان آنها دارد.»
علی آقاجانلو، دیگر منتقد جشنواره هم روی تمرکز همه جانبه بر مخاطب در اجرای خیابانی تاکید کرد.
او در مورد استفاده موسیقی در آثار گفت: «هنرمندان در استفاده از موسیقی باید به هارمونی آن توجه داشته باشند. همخوان نبودن موسیقیهای انتخابی و قطع شدن ناگهانی موسیقی برای تعویض صحنه از نکاتی است که بیتوجهی به آن باعث دور شدن تماشاگر از فضا یا به منجبر به شکسته شدن فضای ذهنی مخاطب میشود.»
دومین جشنواره بینالمللی پانتومیم زنجان با مشارکت ادارهکل هنرهای نمایشی، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و نهادهای استانی زنجان، به دبیری ساسان قجر، امشب (پنجشنبه 20 مهر) به پایان میرسد.