در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با علی عباسی، کارگردان حاضر در جشنواره پانتومیم زنجان

وقتی فردوسی و شکسپیر هم را ملاقات می‌کنند

علی عباسی، کارگردان نمایش «سوگ فریدون در سرزمین لیر شاه»، این اثر را تلفیقی از داستان فریدون و سه پسرش در اشعار فردوسی با ماجرای لیر و سه دخترش در نمایشنامه ویلیام شکسپیر معرفی کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری فارس، علی عباسی از شهر زنجان و با نمایش «سوگ فریدون در سرزمین لیر شاه»، در دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم حضور دارد.

این کارگردان که اثرش در آخرین روز از جشنواره (چهارشنبه 19 مهر) اجرا خواهد شد، در باره «سوگ فریدون در سرزمین لیرشاه» گفت: «این نمایش درباره قدرت است. در این اثر، تلفیقی از اساطیر ایرانی با نمایشنامه ویلیام شکسپیر داشته‌ام. فریدون سه پسرش را به خواستگاری سه دختر لیر می‌فرستد و زمین‌هایش را بین پسران تقسیم می‌کند و لیر از قدرت به نفع دخترانش کنار می‌کشد اما طمع فرزندان بزرگ‌تر برای به دست آوردن زمین‌های بیشتر وقایع شومی را رقم می‌زند. دو فرزند کوچک‌تر لیر و فریدون در این ماجرا به دار آویخته می‌شوند.»

عباسی ادامه داد: «به‌شخصه معتقدم بین نمایشنامه‌های شکسپیر و اشعار حماسی شاهنامه شباهت‌هایی وجود دارد و این نظر شخصی من است که شاید شکسپیر از اساطیر ایرانی برداشت کرده باشد. شباهت‌های داستانی می‌بینم ولی هنوز فرصت مطالعه بیشتر در این زمینه را پیدا نکرده‌ام که امیدوارم در آینده این اتفاق بیفتد.»

این هنرمند زنجانی که برای اولین بار نمایشی را با تکنیک پانتومیم کارگردانی کرده است، توضیح می‌دهد: «پیش‌ازاین نمایشنامه‌هایی در حوزه پانتومیم داشته‌ام ولی این اولین تجربه و حضور من در کارگردانی نمایش بی‌کلام است. در این نمایش 22 بازیگر دارم که با تکنیک پانتومیم متن را اجرا می‌کنند.»

عباسی، دانش‌اندوزی از کارگاه‌های آموزشی جشنواره را در رشد پانتومیم مؤثر دانست و افزود: «خود من هم با شرکت در کارگاه‌های آموزشی جشنواره‌های بین‌المللی، به کسب دانش در این حوزه پرداخته‌ام و هنگام کار آن آموزه‌ها را به کار می‌بندم.»

این کارگردان درباره بین‌المللی شدن جشنواره پانتومیم زنجان نیز گفت: «در کنار بین‌المللی شدن یک رویداد، باید به‌روز شدن زیرساخت‌های نمایشی نیز اتفاق بیفتد. باید سالن‌ها و امکانات سنجیده شوند. همکارانم در جشنواره و شهر زنجان تمام تلاش‌شان را کردند تا فضا و مکان برای برگزاری یک جشنواره بین‌المللی مناسب باشد و درنهایت امیدوارم که جشنواره خوبی برگزار شود.»

نمایش «سوگ فریدون در سرزمین لیر شاه» با طراحی و کارگردانی علی عباسی از زنجان، عصر روز چهارشنبه 19 مهر، در تالار هنر این شهر روی صحنه خواهد رفت. اجرای این نمایش ساعت 19:30 خواهد بود.

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و نهاد‌های استانی به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران