در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مای نیم ایز سرگرمی»

فرزاد روایی: پانتومیمِ قابل‌فهم، کودک درون مخاطب را زنده می‌کند

کارگردان نمایش «مای نیم ایز سرگرمی» معتقد است پانتومیم باید برای مخاطب قابل‌فهم همراه با سرگرمی باشد تا بتواند کودک درون او را زنده کند، در غیر این صورت مخاطب آن را پس می‌زند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از پانا، فرزاد روایی طراح و کارگردان نمایش «مای نیم ایز سرگرمی» است که در آخرین روز از دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم اجرا می‌شود.

او درباره سبک اجرایی این نمایش و داستان آن گفت: «من در پانتومیم به سبک کلون کار می‌کنم. درواقع آیتم‌های مختلف کمدی پانتومیم را جدا کرده و در جاهای مختلفی از نمایش گذاشتم تا تماشاگر را از فضای شلوغ جامعه برای دقایقی جدا کنم.»

این هنرمند ادامه داد: «در گذشته بیشتر برای کودکان کار می‌کردم، اما امروز برای بزرگ‌سالان هم اجرا می‌کنم. قصه ما تک‌پرسوناژ است و درباره شخصی است که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شود و برای رفتن به سرکار آماده می‌شود، اما کیفش آن‌قدر سنگین است که با آن درگیر می‌شود و قصه ادامه پیدا می‌کند... در کنار این، بازی نمایشی هم دارم که در ادامه به کار اضافه می‌شود.»

روایی درباره سابقه اجرای این نمایش نیز بیان کرد: «سال گذشته در شبکه سلامت و برنامه «لوبیا زودبیا» این نمایش اجرا و مورد استقبال واقع شد.»

این کارگردان و بازیگر همچنین به اجرای نمایش پانتومیم و تأثیر آن بر مخاطب اشاره کرد و افزود: «از دید من برای جذب مخاطب باید به پانتومیم بیشتر بها داد و جنبه سرگرمی آن را پررنگ کرد، چون این نمایش بی‌کلام است و باید فهم آن برای مخاطب راحت باشد. چون قدرت کلام که مهم‌ترین عنصر در نمایش است از مخاطب گرفته می‌شود و صرفاً از طریق حرکات بدنی کار پیش می‌‎رود؛ بنابراین باید به‌نوعی طراحی شود که قابل‌فهم باشد و کودک درون مخاطب را زنده کند.»

این هنرمند ادامه داد: «اگر مفاهیم سنگین باشند به‌طور حتم مخاطب عام را نمی‌تواند پای کار نگه دارد. اگر مخاطب در ده دقیقه ابتدایی کار جذب شود، تماشای آن را ادامه می‌دهد اما اگر خیلی تخصصی باشد و صرفاً برای هنرمندان و دانشجویان هنر اجرا شود، مخاطب عام آن را پس می‌زند.»

او در پایان بیان کرد: «برگزاری جشنواره پانتومیم اتفاق بسیار خوبی است و برای جامع و فراگیر شدن این گونه نمایشی قطعاً اثرگذار خواهد بود.»

نمایش «مای نیم ایز سرگرمی» روز چهارشنبه 19 مهر در سومین روز از برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم ساعت 11 به مدت 30 دقیقه در محوطه فرهنگسرا اجرا می‌شود.

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و نهادهای استانی به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران