در حال بارگذاری ...
در آستانه آغاز نخستین روز رویداد

پیام‌های مدیران استانی به دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان منتشر شد

پیام‌ استاندار و مدیرکل فرهنگ ‌و ‌ارشاد اسلامی استان زنجان و دبیر دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان به این رویداد هنری منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در آستانه آغاز نخستین روز از دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان، محسن افشارچی (استاندار)، امرالله حسنی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان) و ساسان قجر (دبیر جشنواره) در پیام‌هایی جداگانه برگزاری این رویداد هنری را گرامی داشتند.

در متن پیام محسن افشارچی، استاندار زنجان آمده است:

«تئاتر مجموعه سازمان‌یافته هنری است که از آیین‌ها و آداب‌ورسوم سرچشمه گرفته و با بهره‌گیری از دیگر هنرها ازجمله موسیقی، تجسمی، ادبیات و... به رشد و بالندگی رسیده و رسالت خطیر خود را که هماناآگاه‌سازی و روشنگری جامعه است به ارمغان می‌آورد.
گونه‌های مختلف تئاتر به‌ویژه پانتومیم به‌عنوان نخستین هنر برقراری ارتباط در میان جوامع بشری، هنری است که در آن کلام دخالت نداشته و تمامی ارتباطات ساده اولیه آدمی، احساسات پیچیده گوناگون بشری، رویدادهای مهم انسانی و طبیعی با زبان بدن محقق و روایت ‌شده و زبانی بین‌المللی است که می‌تواند مرزهای مرئی و نامرئی این کره خاکی را از میان برداشته و ارتباطی صادقانه و خالصانه با مخاطبان خود در هر رده سنی و در اقصی نقاط جهان برقرار کند.
برگزاری رویدادهای هنری به‌ویژه جشنواره‌هایی که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شوند، فرصت مغتنمی برای هم‌نشینی و هم‌افزایی هنرمندان به‌منظور ایجاد بستری در راستای قدرشناسی از گنجینه‌های بی‌بدیل خرد و خردورزی اقوام ایرانی است. در این میان حضور هنرمندان دیگر کشورها در این رویداد بین‌المللی، محملی فراهم خواهد نمود تا فرهنگ و اندیشه «ایرانی اسلامی» با زبان شیوای هنر پانتومیم، به نمایندگان کشورهای حاضر منتقل شده و فصل نوینی در پاسداشت فرهنگ و هنر ایرانی فراهم شود.
در پایان صمیمانه از حضور هنرمندان میهمان حاضر در جشنواره و همچنین از زحمات کلیه دست‌اندرکاران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و هنرمندان توانای عرصه هنرهای نمایشی استان که در برگزاری این جشنواره متحمل تلاش‌های بی‌شائبه‌ای شده‌اند، صمیمانه قدردانی می‌کنم و امیدوارم تداوم این جشنواره ارزنده باعث توجه بیش‌ازپیش به حفظ پیشکسوتان و هنرمندان جوان این گونه نمایشی باشد.»

همچنین در پیام امرالله حسنی، مدیرکل‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
تئاتر بـه‌طرز بی‌پایانی مجذوب‌کننده اسـت چراکـه بسیار اتفاقی اسـت. تئاتر بسیار شبیه زندگی اسـت. آرتور میلر (نمایشنامه‌نویس)
تئاتر به‌عنوان صحنه‌ای برای نمایش تقابل خیر و شر، نیکی و بدی، همواره در تلاش است تا چهره پلیدی‌ها را از عرصه زندگی بزداید و مسیری سبز و هموار را برای تفکر و اندیشیدن ارائه کرده و انسان پرسشگر امروزی را به‌سوی حقیقت و زیبایی‌ها رهنمون کند.
تئاتر بی‌نهایت مجذوب‌کننده است و انسان مطالبه‌گر امروزی رابه‌سوی نور و روشنایی و دریافت حقیقت سوق می‌دهد تا مفهوم واقعی زندگی برای جهانیان متجلی شود. این نظام سازمان‌یافته بسیار شبیه زندگی است و می‌توان گفت خود زندگی است. نمایش برش‌هایی از آن، کمترین هدف و وظیفه‌ای است که بازیگران و نمایشگران تئاتر بر عهده دارند. این همراهی و هم‌آوایی آنان، لحظه‌های ناب و امیدبخشی را شکل می‌دهد.
تئاتر از آیین‌ها و اسطوره‌ها سرچشمه می‌گیرد با بازی‌ها ادامه می‌یابد و در گونه‌های مختلف متجلی می‌شود. این گونه‌ها به دلیل نیازهای انسان بر اساس عصری که در آن زندگی می‌کند، تکامل یافته‌اند و پانتومیم گونه‌ای از نمایش بی‌کلام است که در آن نمایشگر بدون دیالوگ به بیان منظور خود از طریق زبان بدن می‌پردازد.
جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان بر آن است تا برای نخستین بار کنشگران پانتومیم داخلی و بین‌المللی را گرد هم آورد و زمینه‌ای مساعد برای انتقال فرهنگ، آیین‌ها و اندیشه‌های همسوی هنرمندان حاضر در این رویداد را فراهم کند.
این رخداد ارزشمند بین‌المللی با رویکرد آموزش صحیح پانتومیم برای علاقه‌مندان در طی سنوات گذشته با تلاش‌های بی‌شائبه جناب آقای ساسان قجر، هنرمند توانای حوزه پانتومیم استان زنجان شکل یافته و امروز شاهد به بار نشستن آن هستیم و امیدواریم مداومت و پیگیری‌های تمامی هنرمندان و مسئولان استانی زمینه را برای برگزاری هرچه باشکوه این رویداد در سال‌های آتی نیز هموار کند.
در پایان از تمامی مساعی و زحمات مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار محترم زنجان، هنرمندان میهمان حاضر در جشنواره و تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره به‌ویژه هنرمندان هنرهای نمایشی استان زنجان قدردانی می‌کنم و برای ایشان از درگاه پروردگار متعال آرزوی سلامتی، بهروزی و تندرستی را مسئلت دارم.»

ساسان قجر، دبیر دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم نیز به مناسبت برگزاری این رویداد نوشت:

«امروزمان دیدنی است و سکوت‌مان در صحنه تماشایی است. چه شادمانه می‌خوانیم همه با هم برای هنر، برای صحنه... بی‌کلام با بدن... تو گویی از مشرق اشراقی نوری برآمده است، قامت موزون هنر را...سطر به سطر، صفحه به صفحه، صحنه به صحنه...
پانتومیم عالی‌ترین و کهن‌ترین شکل و ابزار ارتباطی بشر حتی پیش از اختراع واژگان است.
هنری است اصیل که برای انتقال اندیشه‌ها، عواطف و احساسات تنها از بدن، حرکت و سکوت استفاده می‌کند. هنری که نیاز به ترجمه ندارد و در سراسر جهان قابل درک و فهم برای هر بیننده‌ای است. متأسفانه به نظر می‌رسد این شکل مهم ارتباط که از دل آن تئاتر متولد گشته است در سطور گذشته دفتر فرهنگ و هنر کشورمان باوجود استقبال قشر گسترده مردم و هنرمندان مورد کم‌مهری و اجحاف قرار گرفته است.
ما در این عرصه مفتخریم با برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان گامی هرچند کوچک ولی بسیار مهم برای شناساندن این هنر به عموم مردم و نیز آموزش تخصصی آن برای هنرمندان و تبادل تجربه و ایده با دیگر کشورها برداریم. تلاش‌هایی که همه و همه با هدف بیرون کشیدن پانتومیم از انزوا و ارتقای آن در کشور عزیزمان باشد.
بودن‌تان در کنار دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان را متن مفصلی می‌دانم و دستان پرمهر و یاریگر بزرگان کشور و دیارم را به گرمی می‌فشارم.»

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران و همراهی نهادهای استان و دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

در آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، دو نمایش صحنه‌ای «مرثیه‌ای برای کلمات» به کارگردانی سجاد انصاری و «لابیرنت» به کارگردانی اصغر محمدی از شهرستان زنجان به جشنواره مناطق فجر معرفی شدند.

|

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

با حضور مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

آئین تجلیل از عوامل اجرایی دو دوره جشنواره بین المللی پانتومیم زنجان برگزار شد
با حضور مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

آئین تجلیل از عوامل اجرایی دو دوره جشنواره بین المللی پانتومیم زنجان برگزار شد

روز پنج شنبه 24 اسفند ماه 1402 با حضور عوامل دو دوره جشنواره و همچنین مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان آئین تجلیل از عوامل اجرایی دو دوره جشنواره بین المللی پانتومیم زنجان برگزار شد

|

در نشست ساسان قجر  با مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان مطرح شد:

جشنواره‌هایی با پشتوانه علمی  هنر زنجان را به جهانیان معرفی می‌کند
در نشست ساسان قجر با مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان مطرح شد:

جشنواره‌هایی با پشتوانه علمی هنر زنجان را به جهانیان معرفی می‌کند

حاج علی اکبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، در نشستی با ساسان قجر دبیر جشنواره بین المللی پانتومیم، برگزاری جشنواره هایی با پشتوانه علمی را راهی برای نشان دادن اهداف کشور به جهان نشان دانست. که به وسیله برگزاری جشنواره هایی از این دست، می‌توان چهره زنجان و هنرش ...

|

با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دبیر دومین جشنواره بین المللی پانتومیم و شهردار زنجان

از  شهردار زنجان برای برگزاری جشنواره پانتومیم  تجلیل شد
با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دبیر دومین جشنواره بین المللی پانتومیم و شهردار زنجان

از شهردار زنجان برای برگزاری جشنواره پانتومیم تجلیل شد

جلسه تجلیل از شهردار زنجان برای برگزاری دومین جشنواره پانتومیم زنجان، شنبه 26 آبان با حضور امرالله حسنی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ساسان قجر؛ دبیر جشنواره و علیرضا فیروزفر؛ شهردار این شهر در محل دفتر شهرداری زنجان برگزار شد.

|

گفتگو با بازبین و داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

ساسان قجر : اجرای نمایش در خیابان با نمایش خیابانی تفاوت دارد
گفتگو با بازبین و داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

ساسان قجر : اجرای نمایش در خیابان با نمایش خیابانی تفاوت دارد

ساسان قجر که هم مسئولیت هیأت انتخاب آثار و هم مسئولیت داوری سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان را بر عهده داشت معتقد است هنرمندان باید آموزش ببینند و متوجه بشوند که معنی تئاتر خیابانی با اجرای نمایش در خیابان یا میدان‌ها فرق می‌کند. دیدن نمایش‌های روز دنیا می‌تواند موجب ...

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر زنجان

حسین رحمانی‌زاده: شاهد گسست نسلی در تئاتر استان هستیم
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر زنجان

حسین رحمانی‌زاده: شاهد گسست نسلی در تئاتر استان هستیم

حسین رحمانی‌زاده، عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استان زنجان، می‌گوید هنرمندان جوان و پیشکسوتان هنرهای نمایشی، ارتباط چندانی با هم ندارند و برای همین در تئاتر زنجان، گسست نسلی به وجود آمده است.

|

نظرات کاربران