در حال بارگذاری ...
جاوید اسماعیلی، کارگردان نمایش «در جست‌وجوی خوشبختی»

جشنواره تخصصی میم می‌تواند جای خالی رشته پانتومیم در دانشگاه را پر کند

جاوید اسماعیلی نویسنده و کارگردان نمایش «در جست‌وجوی خوشبختی» معتقد است که جشنواره تخصصی پانتومیم با ارتباط بین‌المللی که ایجاد می‌کند، می‌تواند جای خالی این رشته در دانشگاه‌ها را پر کند.

به گزارش ایران تئاتر، جاوید اسماعیلی نویسنده و کارگردان نمایش «در جست‌وجوی خوشبختی» که از شهر تبریز است که در اولین روز جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان روی صحنه خواهد رفت.

اسماعیلی درباره حذف دروس رشته پانتومیم در دانشگاه‌ها گفت: «خوشحالم که جشنواره‌ای تخصصی در زمینه پانتومیم شکل گرفته است؛ همان طور که می‌دانید درس‌های این رشته بازیگری در دانشگاه حدف شده است و این لطمه بزرگی به توانایی بازیگران خواهد زد. در این شرایط هنرجویان پانتومیم مسلما با حافظه عضلانی آشنا نخواهند شد و در روند بازیگری‌شان به مشکل می‌خورند، چون خلاقیت حرکتی شکل نمی‌گیرد.»

او با تشکر از ساسان قجر دبیر جشنواره و برگزار کنندگان این رویداد درباره بین‌المللی شدن جشنواره پانتومیم زنجان هم افزود: «صد البته که این هنر غربی است و بین‌المللی شدن جشنواره از این جهت که فرصت مراوده هنری ایجاد می‌کند و این‌گونه ما می‌توانیم از همکاران‌مان در سرتاسر جهان بیاموزیم، بسیار اهمیت دارد. از مارسل مارسو تاکنون در هنر پانتومیم تجربه‌های متفاوتی در جهان بروز کرده‌اند که ما از آن بی‌خبریم، مسلما اگر این مراودات در سطح استاندارد بین‌المللی صورت گیرد اتفاقات موثری را در این هنر شاهد خواهیم بود.»

این هنرمند ادامه داد: «بیشتر مرجع‌های ما در این زمینه تاریخچه یا انتقال تجربه هستند، در این زمینه که مایم چیست و زیر‌شاخه‌های آن کدام‌اند، هیچ منبعی نداریم. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اجراهای بین‌المللی می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند.»

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره نمایش «در جست‌وجوی خوشبختی» نیز توضیح داد: «طرح اصلی این نمایش درباره شخصیتی است که نمی‌تواند با آدم‌های دیگر ارتباط بگیرد و به نوعی از جامعه طرد شده است. راه‌های متنوعی را طی می‌کند تا اینکه با دختری آشنا می‌شود اما وضعیت برایش بدتر می‌شود، در نهایت هنگام مواجه شدن با بزنگاه‌های احساسی دختر سعی می‌کند که او را به زندگی برگرداند.»

او مدت زمان تمرین این نمایش را هفت ماه عنوان کرد و گفت: «نمایش ما دو بازیگر دارد که یکی از نقش‌ها را خودم بازی می‌کنم. بازیگر دیگر هم زن‌پوش است. در این گروه 9 نفر دیگر شامل طراحان موسیقی و نور و دکور و لباس و مدیر صحنه، مسئول تصویر و... همکاری دارند.»

اسماعیلی که دانش‌آموخته مقطع فوق‌لیسانس بازیگری است و دوره مجازی تودونیمو در مدرسه سن‌سباستین را با پیتر رابرت گذرانده، درباره سابقه فعالیت خود در این زمینه هنری نیز گفت: «از سال 96 کلید مایم در تبریز را زده‌ام و تجربیات متعدد اجرای نمایش پانتومیم در تبریز داشته‌ام که اجرای عمومی نیز شده‌اند.»

نمایش «در جست‌وجوی خوشبختی» ساعت 18 روز دوشنبه 7 مهر در تالار هنر شهر زنجان روی صحنه می‌رود.

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و ارگان‌های استانی به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران