در حال بارگذاری ...
علیرضا ناصحی، کارگردان نمایش «هیچی نگو»:

تلفیق لال بازی و مایم، شیوه اختصاصی من است

علیرضا ناصحی، عضو هیئت انتخاب دومین جشنواره پانتومیم زنجان و کارگردان نمایش «هیچی نگو»، حضور و اجرای این اثر در بخش مهمان را با هدف و رویکرد آموزشی و آشنایی هنرمندان با تکنیک مایم و لال‌بازی معرفی کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از صبا، علیرضا ناصحی، بازیگر و کارگردان حاضر در جشنواره پانتومیم زنجان، چهارشنبه 19 مهر، نمایش «هیچی نگو» را در سالن ماندگار شهر زنجان روی صحنه خواهد برد.

علیرضا ناصحی درباره حضورش در بخش میهمان دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان گفت: «سال‌هاست که روی این مدل نمایش کار می‌کنم. درواقع شیوه اختصاصی خودم است که تلفیقی از لال‌بازی و مایم به شمار می‌رود. پیش‌ازاین هم مایم و پاگانینی را در شهرزاد و اداره تئاتر اجرا کرده‌ام.»

او ادامه داد: «سال گذشته جزو داوران صحنه‌ای این جشنواره بودم و امسال نیز یکی از اعضای هیئت انتخاب آثار هستم. در مجموعه کارهایی که دیدیم با عدم تکنیک مواجه بودیم؛ بنابراین خودم خواستم که به‌عنوان یک اثر نمونه و با هدف آموزشی، این نمایش را اجرا کنم. لازم است که شرکت‌کنندگان با این نمونه کارها نیز آشنا شوند؛ بنابراین در بخش میهمان جشنواره حضور دارم.»

این کارگردان، برگزاری جشنواره پانتومیم را یک حرکت مؤثر دانست و گفت: «این جشنواره گام مؤثری است، مخصوصاً که امسال به‌صورت بین‌المللی نیز برگزار می‌شود. جشنواره ترتیبی داده است که تمامی شرکت‌کنندگان همه آثار را ببینند، گروه‌های خوبی از کشورهای دیگر در جشنواره حضور دارند و این می‌تواند تأثیر خوبی در هنر پانتومیم داشته باشد.»

ناصحی با بیان این نکته که هنر پانتومیم هم می‌توانست مانند نمایش سنتی ایرانی رخت بربندد یا به سمت ابتذال برود، افزود: «با نگرش و بینش سازنده ساسان قجر و اداره ارشاد زنجان اتفاق خوبی افتاده است.»

او ادامه داد: «امسال 200 کار از سراسر ایران به جشنواره رسیده بود، اما 6 نمایش به بخش رقابتی راه یافتند. کارها مضامین و پیام‌های خوبی داشتند اما تکنیک نداشتند، چون آموزش ندیده‌اند و تکنیک‌شان کامل نیست؛ بنابراین بخش پویای جشنواره شکل گرفت تا کارهایی ازاین‌دست آموزش ببینند.»

این هنرمند، اجرای نمایش توسط یکی از اعضای هیئت انتخاب را در دل جشنواره، کار سختی دانست و افزود: «از روی دلسوزی این کار را کرده‌ام و به اعتقاد من می‌توان ساعت‌ها درباره تئاتر حرف زد اما آموزش این هنر تنها روی صحنه اتفاق می‌افتد؛ بنابراین فکر کردم که خودم هم به میدان بیایم.»

ناصحی ادامه داد: «به همین دلیل است که تا این لحظه 10 اجرای خیابانی در شهر زنجان انجام داده‌ام و همین لحظه هم در مسیر یکی از مکان‌های اجرای خیابانی همین نمایش هستم. ورژن خیابانی این نمایش را اجرا می‌کنم و در آخرین روز جشنواره نیز 3 اپیزود را در بخش صحنه‌ای اجرا خواهم کرد.»

این کارگردان، نمایش «هیچی نگو» را یک نمایش تک‌نفره و کاملاً پرتابل معرفی کرد که قابلیت اجرا در مکان‌های مختلف را داراست.

نمایش «هیچی نگو» به کارگردانی علیرضا ناصحی، روز چهارشنبه 19 مهر ساعت 16:15 در سالن ماندگار شهر زنجان روی صحنه می‌رود.

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و نهاد‌های استانی به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران