در حال بارگذاری ...
حمیدرضا قزلباش مدیر کانون تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان:

نمایش خیابانی مردمی‌ترین گونه نمایشی است

حمیدرضا قزلباش نمایش خیابانی را مردمی ترین گونه نمایش ها دانست و عنوان کرد با اضافه شدن تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر استان‌ها شاهد رشد و شکوفایی تئاتر کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در زنجان، حمیدرضا قزلباش مدتی است به عنوان مسئول کانون تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان منصوب شده و کار خود را شروع کرده است. او سرپرست گروه نمایشی پوپک، مدیر مسئول آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی پوپک است که طی سالهای گذشته در سطح شهرهای استان اجراهای مختلفی داشته و همچنین توانسته در جشنواره های ملی و منطقه ای هم حضور فعال و چشمگیری داشته باشند. به همین بهانه گفت وگویی را با او انجام دادیم

 

به نظر شما رشد و شکوفایی تئاتر خیابانی استان ها چه تاثیری بر تئاتر کشور دارد؟

نمایش خیابانی یک نمایش مردمی است و بر خلاف نمایش صحنه ای که مردم به دیدن نمایش می آیند، در تئاتر خیابانی این نمایش است که بین مردم میرود و برای آنها اجرا می کند، به همین دلیل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است طوری که می توانیم این نوع از نمایش را مردمی ترین گونه نمایشی معرفی کنیم. طبیعتاً وقتی که نمایش های خیابانی  با قدرت تمام و با گستردگی زیاد زیاد بتواند به کار خود ادامه دهد و اجراهای زیادی داشته باشد می تواند بر تئاتر کشور تاثیر مثبت داشته باشد چرا که می تواند تجربیات مختلفی را در برخورد با مردم ارائه بدهند و عکس العمل های مخاطبین را کسب کند و این را به تئاتر کشور تسری بدهد و باعث شکوفایی تئاتر کشور بشود.

 

به عنوان مسئول کانون تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی زنجان چه برنامه هایی برای رشد و تعالی تئاتر خیابانی استان دارید و در این برنامه ها جایگاه شهرستان‌ها کجاست؟

با توجه به اینکه اخیراً کانون تئاتر خیابانی در کشور فعالیت خود را به صورت جدی شروع کرده است اولین تصمیم کانون این بود که در جشنواره تئاتر استانی پا به پای نمایش های صحنه ای ، نمایش خیانی هم اجرا خواهد شد، دیده خواهند شد ، به رقابت پرداخته و در مرحله بعدی جشنواره حضور خواهد داشت که این وجهه خوبی به تئاتر خیابانی می دهد، هنرمندان تئاتر راغب تر می شوند که به این نمایش رو بیاورند. شهرستان‌ها برای ما جایگاه ویژه‌ای دارند و ما از 18 الی 20 مرداد ماه نشست تخصصی کانون‌های تئاتر خیابانی انجمن های هنرهای نمایشی استان های کشور را در مشهد مقدس داشتیم و در آنجا سیاست ها و چگونگی فعالیت این کانون تشریح شد و  متناسب با آن برای تئاتر خیابانی استان زنجان برنامه ریزی می‌کنیم و امیدوارم اتفاقات خوبی را برای تئاتر خیابانی استان رقم بزنیم.

 

نقش آموزش و پژوهش و برنامه ریزی مدون در تئاتر خیابانی چیست؟

امر آموزش بسیار می تواند موثر باشد. هرچقدر دوستان هنرمند با آگاهی و علم بیشتری به این امر بپردازند می توانند در سطح کشور و جهان موثرتر باشند، در جشنواره های بین المللی حضور موفق‌تری داشته باشند و همچنین بحث برنامه ریزی خیلی موثر است که باید مسئولین فرهنگی و هنری استان کمک حال هنرمندان باشند و با تدوین برنامه های مدون و مشخص نقشه راه را برای هنرمندان ترسیم کنند که رفته رفته هر چقدر اجراها به صورت منظم و برنامه ریزی شده در سطح استان برگزار شود می تواند در زمینه فرهنگسازی و همچنین در جذب هنرمند حرفه ای تئاتر موفق باشند.

 

به عنوان اولین اقدام کانون های تئاتر خیابانی انجمن های هنرهای نمایشی استان های کشور تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر استان ها در سال ۱۴۰۲ اضافه شده است.اهمیت این اقدام چیست و حضور تئاتر خیابانی در جشنواره امسال استان‌ها چقدر می‌تواند به رشد و توسعه تئاتر استان ها کمک کند؟

طبیعتاً این ساز و کار چون نوپا هست و هنرمندان تئاتر عادت نکردند که در عرصه تئاتر خیابانی هم می توانند در جشنواره شرکت کنند در ابتدا مشکلاتی هست ولی وقتی پیش برود و روی غلطک بیفتد و هنرمندان در این زمینه هم فعالیت کنند، بدون شک تاثیر زیادی در جذب مخاطب و آشنا شدن او با این گونه نمایشی خواهد داشت که این امر می تواند روی تئاتر استان تاثیر زیادی بگذارد.

 

به عنوان کارگردان نمایش های خیابانی چند بار در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کردید و اهمیت این حضور چیست؟

من به عنوان کارگردان در جشنواره تئاتر فجر سه بار حضور پیدا کردم و همچنین در جشنواره تئاتر آئینی سنتی هم سه بار حضور داشتم و امسال هم یک نمایش به نام «عروس خروس» برای حضور در جشنواره  آماده کرده‌ام. اهمیت حضور در جشنواره های ملی و بین المللی به لحاظ  کیفیت کارها و نوع نمایش‌هایی که کار می شود بسیار حائز اهمیت است و هنرمندان با حضور در جشنواره و دیدن گروههای رقیب بسیار به لحاط کیفی می توانند پیشرفت داشته باشند و سال به سال بتوانند نمایش های خود را ارتقاء دهند که امیدوارم این اتفاق برای تمام هنرمندان هنرهای نمایشی کشور بیافتد.




مطالب مرتبط

فرشته جعفری کارگردان حاضر در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی

ارادت قلبی مردم ایران به امام هشتم وصف ناپذیر است
فرشته جعفری کارگردان حاضر در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی

ارادت قلبی مردم ایران به امام هشتم وصف ناپذیر است

فرشته جعفری که با نمایش «لکه های پاک» در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی حاضر است؛ برگزاری جشنواره‌ها موجب تحرک و پویایی جامعه ی تئاتری کشور می‌داند.

|

با حضور مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

آئین تجلیل از عوامل اجرایی نخستین جشنواره آئینی سنتی ترک زبان کشور برگزار شد
با حضور مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

آئین تجلیل از عوامل اجرایی نخستین جشنواره آئینی سنتی ترک زبان کشور برگزار شد

با حضور عوامل جشنواره و همچنین مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان آئین تجلیل از عوامل نخستین جشنواره آئینی سنتی کشور برگزار شد.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

برای طرح تئاتر شهر زنجان، 80 میلیارد تومن بودجه اختصاص یافته است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

برای طرح تئاتر شهر زنجان، 80 میلیارد تومن بودجه اختصاص یافته است

محمدمهدی اسماعیلی در سفر به زنجان و در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر این شهر، از اختصاص بودجه 80 میلیارد تومانی برای ساخت تئاتر شهر زنجان خبر داد و خواستار تکمیل هر چه زودتر این پروژه شد.

|

نظرات کاربران