در حال بارگذاری ...

فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان منتشر شد

فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در زنجان، با اعلام امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری، فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان منتشر شد. در متن این فراخوان آمده است :

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان و ارگانهای فرهنگی و هنری، در نظر دارد در راستای منویات مقام معظم رهبری و تاکید معظم له مبنی بر مهارتورم، رشد تولید در سال 1402 و همچنین مطابق اهداف، وظایف و سیاست های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حمایت از گروههای نمایشی، تمرکز بر اجراهای عمومی، ارتقاء سطح کیفی آثار و گسترش تئاتر و ایجاد ارتباط مؤثر با تماشاگران آثار نمایشی، سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان را برگزار می نماید.

محورهای جشنواره :

الف) شعار سال 1402 (مهار تورم، رشد تولید)

ب) موضوعات دینی با رویکرد اجتماعی و ترجیحاً متناسب با مسائل روز جامعه (نشاط معنوی)

ج) نگاه خلاقانه به زندگی پساکرونا

د) سبک زندگی اسلامی- ایرانی

ه) زنجان، میزبان مهربان

و) ویژگیهای فرهنگی، اقلیمی و بومی استان

ز) رعایت بهداشت (فردی، روانی و اجتماعی)

ح) دفاع مقدس

ط) ایثار و شهادت

ی) حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

ک) عفاف و حجاب

ل) نماز

م) آسیب های اجتماعی

 شرایط عمومی :

1- جشنواره در بخش صحنه ای و خیابانی به صورت رقابتی برگزار می شود و صرفا اختصاص به آثار و نمایش نامه های ایرانی دارد اما حضور گونه های مختلف نمایشی از جمله عروسکی ، فیزیکال، آیینی سنتی و ... بلامانع است.

تبصره 1: طرح و ایده (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثرحفظ شود، می­توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. درصورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت حقوقی مترتبه در درجه اول متوجه نویسنده و یا ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و کارگردان و سپس هیأت انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره منطقه‌ای بین-المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می تواند اثر را در هر مرحله ای حذف نماید.

تبصره2: آثار بخش رقابتی صرفاً اختصاص به آثار  و نمایشنامه ها و طرح و ایده های (ویژه بخش تئاتر خیابانی) ایرانی دارد اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله فیزیکال، آیینی سنتی، محیطی، خیابانی، هنرهای اجرایی بینارشته ای، خارج از صحنه، شورایی، میدانی، تئاتر در فضای باز و ... بلامانع است.

2- متقاضیان شرکت در جشنواره می توانند به روش های ذیل درخواست شرکت در جشنواره را ثبت نمایند :

الف –ثبت نام از طریق سرپرست گروه

ب- ثبت نام از طریق کارگردان اثر

3- تمامی آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره می بایست در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی 1401 تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی 1402، در بخش تئاتر صحنه ای حداقل 5 نوبت و در بخش تئاتر خیابانی حداقل 6 نوبت به اجرای عمومی رسیده باشد.

4- جشنواره به جز بخش اصلی (تئاتر صحنه ای و تئاتر خیابانی) رقابتی می تواند با تشخیص دبیر جشنواره و تصویب شورای سیاست گذاری ، می­تواند میزبان آثار نمایشی در بخش هایی چون میهمان، ویژه، جنبی و .... باشد.

5- ارائه مجوز کتبی نویسنده، ایده پرداز (ویزه تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال 1402 از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. مسئولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنده، ایده پرداز (ویزه تئاتر خیابانی، مترجم یا ناشر به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توئجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است.

6- به کلیه آثار راه یافته به جشنواره استانی بر اساس حجم دکور، لباس، تعداد بازیگران، عوامل نمایش و کیفیت آثار به تشخیص ستاد جشنواره در بخش تئاتر صحنه ای حداکثر تا سقف 000/000/150 ریال و در بخش تئاتر خیابانی حداکثر تا سقف 000/000/70 ریال کمک هزینه تعلق می گیرد.

7- شرکت کنندگان در جشنواره تئاتر استانی با تکمیل فرم در سایت زنجان تئاتر، متعهد به پذیرش قوانین و سیاست گذاری های جشنواره هستند.چنانچه در هر مرحله ای از انتخاب آثار مغایرتی با بندهای فوق الذکر مشاهده گردد دبیرخانه جشنواره مختار خواهد بود گروه نمایشی را از حضور در مراحل بعدی (استانی، فجر) باز دارد.

8- اتخاذ تصمیم در رابطه با موضوعات و موارد پیش بینی نشده ای که در این فراخوان ذکر نشده است توسط دبیر جشنواره خواهد بود.

9- متقاضیان می توانند  با تکمیل فرم شرکت در جشنواره با انتخاب یکی از روش های ذیل در جشنواره شرکت نمایند :

  الف) بازبینی زنده

   ب) بازبینی فیلم اثر نمایشی 

10- اولویت با نمایش هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و بهره گیری از شیوه ها، شگردها و جریانات روز تئاتر جهان در حد فاصل انتهای سی و چهارمین تا شروع سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان تولید شده باشند.

تبصره 3: آثار نویسندگان بومی در اولویت می باشد.

شرایط اختصاصی :

1- تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره  و فرم شماره یک با توجه به گاهشمار اعلامی در سایت زنجان تئاتر

2- رزومه هنری متقاضی

3- ارائه مجوز نویسنده، مترجم یا ناشر

4- ارائه مجوز ، پرینت خبر اجرای عمومی و مستندات آن از سایت ایران تئاتر

5- ارائه خلاصه نمایش در یک صفحه تایپ شده

6- بارگزاری نمایشنامه (فایل word یا pdf ) ترجیحاً فونت zar

7-ارائه فیلم اثر نمایشی  به صورت لوح فشرده در فرمت MP4 یا فلش مموری (در صورتیکه درخواست بازبینی زنده نباشد)

نکات مهم در خصوص ضبط تصویری آثار نمایشی :

1- با هدف ارتقا کیفیت ضبط آثار فایلی با عنوان "راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین فیلم نمایش" در صفحه اصلی ایران­تئاتر و پورتالهای استانی بارگزاری شده است.

2- به صدا برداری اثر توجه ویژه شود. به عنوان مثال موسیقی یا افکت پائین تر از سطح صوتی دیالوگ ها باشد.

3- برای ارسال فیلم تئاتر بر روی DVD یا فلش مموری ، پیشنهاد می­شود از فرمت MP4  استفاده شود تا هم در دستگاه­های  خانگی  و هم در رایانه قابل مشاهده باشد.

4- در تصویر برداری با یک دوربین  مونتاژ  انجام نشود و نمایش در یک برداشت ضبط شود تا  منعکس کننده رویداد کامل اجرای نمایش در روی صحنه(ویژه بخش تئاتر صحنه ای) و در فضای باز (ویژه بخش تئاتر خیابانی) باشد.

یادآوری

در صورت شیوع مجدد پاندمی کرونا در کشور بر اساس اعلام ستاد های استانی مقابله با کرونا، با هماهنگی اداره کل هنرهای نمایشی برنامه ریزی و اقدام خواهد شد.

 تقویم جشنواره :

1-آخرین مهلت ثبت نام در جشنواره : 25/07/1402

2- بازینی آثار : 29/07/1402

3-اعلام نتایج : 06/08/1402

4- زمان برگزاری جشنواره : 15/08/1402 لغایت 18/08/1402

زنجان- خیابان امام خمینی (ره)- میدان استقلال- اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی - دبیرخانه دائمی تئاتر استان زنجان

تلفن : 33543403-024            

کارشناس هنرهای نمایشی اداره کل و مسئول دبیرخانه تئاتر استان زنجان آقای حمیدرضا رستم خانی شماره همراه : 09127436030

زنجان- خیابان شیخ فضل ا.. نوری، فرهنگسرای امام خمینی (ره)- انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان

تلفن : 33445446-024




مطالب مرتبط

با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دبیر دومین جشنواره بین المللی پانتومیم و شهردار زنجان

از  شهردار زنجان برای برگزاری جشنواره پانتومیم  تجلیل شد
با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دبیر دومین جشنواره بین المللی پانتومیم و شهردار زنجان

از شهردار زنجان برای برگزاری جشنواره پانتومیم تجلیل شد

جلسه تجلیل از شهردار زنجان برای برگزاری دومین جشنواره پانتومیم زنجان، شنبه 26 آبان با حضور امرالله حسنی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ساسان قجر؛ دبیر جشنواره و علیرضا فیروزفر؛ شهردار این شهر در محل دفتر شهرداری زنجان برگزار شد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر زنجان

حسین رحمانی‌زاده: شاهد گسست نسلی در تئاتر استان هستیم
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر زنجان

حسین رحمانی‌زاده: شاهد گسست نسلی در تئاتر استان هستیم

حسین رحمانی‌زاده، عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استان زنجان، می‌گوید هنرمندان جوان و پیشکسوتان هنرهای نمایشی، ارتباط چندانی با هم ندارند و برای همین در تئاتر زنجان، گسست نسلی به وجود آمده است.

|

نظرات کاربران