در حال بارگذاری ...
...

در قالب دوره آموزشی تئاتر و تجربه با پیشکسوتان

دکتر عبدالحی شماسی در زنجان نمایشنامه‌نویسی پیشرفته تدریس کرد

با تدریس دکتر عبدالحی شماسی ورکشاپ نمایشنامه نویسی پیشرفته در قالب دوره آموزشی «تئاتر و تجربه با پیشکسوتان»، در زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در زنجان، کارگاه آموزشی نمایشنامه‌نویسی پیشرفته در قالب دوره آموزشی تئاتر و تجربه با پیشکسوتان توسط اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران، مؤسسه هنرمندان پیش‌کسوت، دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری با همیاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از روز یکشنبه 18 تا پنج‌شنبه مورخ 22 تیرماه در فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد.

استان زنجان در این کارگاه آموزشی میهمان دکتر عبدالحی شماسی از پیشکسوتان نمایشنامه‌نویسی کشور است.

دکتر عبدالحی شماسی متولد 1333 در شیراز است. او دارای کارشناسی نمایشنامه‌نویسی از دانشگاه هنر و درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. شماسی، نمایشنامه‌نویسی را از سال 1368 تاکنون در دانشگاه‌های هنر تدریس می‌کند . از دیگر فعالیت‌های شماسی می‌توان به معاونت هنری مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارشناسی و تألیف کتاب درسی هنر برای وزارت آموزش‌وپرورش، مدیرمسئول مؤسسه فیلم‌سازی پرتو نقش خیال، تأسیس کانون تئاتر تجربی با حضور حمید سمندریان و پری صابری در سال 1370 و سردبیری فصلنامه «هنر» و سردبیری فصلنامه موسیقی (آهنگ) مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. او نگارش بیش از 10عنوان داستان، بیش از 25 عنوان نمایشنامه، 5 فیلمنامه، 2 کتاب آموزش نمایشنامه‌نویسی، چندین کارگردانی تئاتر، 3 عنوان نمایشنامه چاپ‌شده در کشور انگلستان را نیز در کارنامه خود دارد.

دکتر عبدالحی شماسی برگزاری چنین کارگاه‌هایی در استان‌ها مفید دانسته و افزود : «خوشحالم که مسئولین استان زنجان مشکل اصلی تئاتر - که همان نمایشنامه است- را درک کرده‌اند و درصدد رفع این مشکل برآمدند. امیدوارم حرکت‌هایی ازاین‌دست بیش‌ازپیش در سراسر کشور رواج داشته باشد.»

کارگاه آموزشی نمایشنامه‌نویسی پیشرفته با حضور نمایشنامه نویسان زنجانی و استقبال خوب هنردوستان استان زنجان مواجه شد.

در این کارگاه آموزشی مباحثی چون ساختار و ساختمان نمایشنامه، بررسی و شناخت گفت‌وگوی نمایشی (دیالوگ) و انواع آن، شخصیت در نمایشنامه‌نویسی و انواع آن و شناخت ویژگی‌های آن و ارتباط میان شخصیت‌ها،رویداد در نمایشنامه و چگونگی ایجاد درگیری منطقی میان شخصیت‌ها، جنبش و کنش در نمایشنامه و ویژگی‌های هرکدام ، زبان در نمایشنامه  و کارکرد گفت‌وگوی نمایشی، ژرف‌نگری و شیوه درست دیدن، ایهام و ابهام ، داشتان و پیرنگ و پرورش پیرنگ، چگونگی آغاز منطقی یک نمایشنامه و آرایش درست ساختمان آن و شیوه آگاهی دادن به تماشاگر و آفرینش بزنگاه‌های نمایشی و نقطه عطف مطرح شد و هنرجویان به‌صورت کارگاهی به تمرین نمایشنامه‌نویسی پرداختند.