در حال بارگذاری ...

آئین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان برگزار شد

آئین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان با حضور مقامات استانی عصر روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۳ در محل تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از زنجان، ساعت 16 روز پنج‌شنبه مورخ 3 آ با حضور آذرماه  مقامات استانی در محل تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد.

حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر با ابراز امیدواری برای اینکه تئاتر زنجان در روزهای پیش رو شاهد رشد و بالندگی باشد، جوانان را امید آینده میهن اسلامی دانست.

 او ادامه داد:«شیوه‌نامه برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان‌های کشور در فروردین‌ماه 1401 از طریق مدیرکل هنرهای نمایشی کشور به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور ابلاغ شد. در 28 خردادماه نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  زنجان برگزار شد و بلافاصله شورای اجرایی این جشنواره در تیرماه برگزار و تصمیمات اصلی در خصوص رکن اصلی برگزاری جشنواره، زمان برگزاری جشنواره و مسائل مالی اتخاذ شد و بر این اساس مقرر شد جشنواره در هفته اول آذرماه برگزار شود و انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان به‌عنوان رکن اصلی برگزاری این جشنواره معرفی شد.»

حسنی افزود: « با جمع‌بندی آثاری که در سایت ایران تئاتر زنجان به‌صورت الکترونیکی ثبت‌نام کرده بودند نهایتاً 16 اثر در جشنواره شرکت کردند که نهایتاً 9 اثر به مرحله بازبینی راه پیدا کردند.»

 او توضیح داد:«بازبینی آثار متقاضی شرکت در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان از 14 تا 16 آبان و توسط تیمی متشکل از آقایان مشهود ابراهیم‌خانی، معراج کرمی و امیر رجبی انجام شد که 7 اثر شامل : 1 اثر از شهرستان ابهر، 2 اثر از شهرستان خدابنده،2 اثر از شهرستان خرمدره و 1 اثر از شهرستان زنجان موفق به راه‌یابی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان شدند .که درنهایت با انصراف یک نمایش، تعداد آثار حاضر در این جشنواره به 6 اثر رسید»

دبیر جشنواره تئاتر زنجان در خاتمه ابراز امیدواری کرد با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تلاش هنرمندان استان زنجان تئاتر زنجان مجدداً به روزهای خوش خود برسد.

در ادامه رفیعی معاون امنیتی و سیاسی استانداری زنجان با تقدیر از تلاش هنرمندان تئاتر استان زنجان گفت: «امیدواریم با همکاری هنرمندان هنرهای نمایشی استان شاهد پیشرفت و ارتقای تئاتر زنجان باشیم.»

علیرضا فرید راد مدیرعامل هنرهای نمایشی استان زنجان نیز مختصری از فعالیت انجمن هنرهای نمایشی در دوره هیئت‌مدیره ارائه داد و به برگزاری موفق جشنواره ملی پانتومیم ایران به دبیری ساسان قجر اشاره کرد و افزود: «در 8 ماه نخست سال 5 نمایش خیابانی و 13 نمایش صحنه‌ای در استان زنجان به روی صحنه رفته است. از دیگر اتفاقات خوب تئاتر در این مدت حضور خانم فرشته جعفری با نمایش «نقل سرخ»  در قالب بخش تئاتر  خیابانی ملل هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت است و برگزاری رپرتوار هنرجویان آموزشگاه هنرهای نمایشی پوپک و نمایشنامه خوانی توسط آن‌ها از دیگر برنامه‌های انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان به شمار می‌رود.

فرید راد در پایان برگزاری نخستین جشنواره آئینی سنتی ترک‌زبانان کشور را جزو برنامه‌های آتی انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان دانست.

در ادامه مراسم کریم عظیمی ججین یکی از داوران جشنواره به قرائت بیانیه هیئت‌داوران پرداخت.در این بیانیه آمده است:

تئاتر به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تحول‌آفرین نهاد اجتماعی در تعامل با ساختارها و هنجارهای جمعی به خلق آثار نمایشی و تجلی زیبای حقیقت بازتابی گسترده از انگیزه‌ها و احساسات مردم پرداخته و آیینه حیات مدنی و الگوی بی‌بدیل زندگی اجتماعی است.

هنرمندان تئاتر همواره در ساختار فرهنگی و اجتماعی  با طرح مسئله، مسئولیت تقویت بنیان زندگی، مبانی حقوقی، اجتماعی، قانونمندی و نظم اجتماعی را برای آگاهی بخشی به جامعه بر دوش می‌کشند.

این امر میسر نخواهد شد جز با شناخت صحیح قابلیت‌ها و استعدادهای نهفته که با بیانی زیبایی شناسانه، خلاقانه و هنرمندانه آئینه ای از فرهنگ جاری جامعه باشند.

از این‌ رو هیئت‌داوران ضمن سپاس از هنرمندان پیشکسوت که نهال امید و هنر را در جامعه به امانت سپرده‌اند و هنرمندان جوان نسل امروز تئاتر استان زنجان که در شرایط کنونی برای تداوم و بقای این هنر والای انسانی تلاش نموده و با حضور خود در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان چراغ صحنه تئاتر را روشن نگه‌داشته‌اند قدردانی به عمل می‌آورد و اعلام می‌دارد جشنواره ویترین و نتیجه ماه‌ها تلاش گروه‌های نمایشی برای اجرای عمومی است. لذا اجرای عمومی مداوم و مستمر نمایش‌ها در طول سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه تئاتر هنری برآمده از دل مردم و برای مردم است.پس با خلق آثار متناسب با نیازهای فرهنگی اجتماعی مردم زمینه را برای ارتباط مردم فهمیم و تقویت رابطه مخاطب با نمایش و سالن تئاتر را فراهم آورید.

توجه به موضوعات بومی و محلی یکی از عوامل تقویت این رابطه است و منظور از نمایش‌های بومی و محلی صرفاً نمایش‌های آئینی و فولکلور نیست.موضوعاتی متناسب با ساختار فرهنگی برآمده از دل همین جامعه مدنظر است.

گروه‌های نمایشی برای ارتقای کیفی آثار خود در انتخاب متن و اهمیت تحلیل متن و جایگاه دراماتورژ کوتاهی نکنند.مشاوره با سایر صاحب‌نظران علوم انسانی، جامعه‌شناسی و ... جایگاه تئاتر را به‌عنوان امری ضروری و تخصصی در جامعه حفظ خواهد نمود.

استفاده از تجربیات پیشکسوتان بزرگ‌ترین قدردانی از زحمات ایشان است.و سخنی با مسئولین و متولیان هنرهای نمایشی . اجرایی استان هنرمندان جوان تئاتر فرزندانمان هستند.بر ماست که همواره حامی و پشتیبان و مدافع فرزندان خود باشیم و مسئولین امر آموزش و ضرورت آن را جدی بگیرند و با تشکیل مستمر و مداوم کارگاه‌های آموزشی علمی و کاربردی در تمامی ارکان تئاتر ازجمله مسائل فنی و هنری به‌ویژه نمایشنامه‌نویسی به‌عنوان بنیان تئاتر با حضور چهره‌های شاخص و اساتید دانشگاهی در کنار جوانان و فرزندان خود باشند.

در این قسمت از برنامه از عوامل اجرایی جشنواره تقدیر به عمل آمد و درنهایت قرائت آراء هیئت‌داوران سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان برگزیدگان خود را شناخت.

در ابتدا ضروری و بایسته است که اعلام کنیم قضاوت و اعلام رای در اکثر جشنواره های هنری علی الخصوص جشنواره های تئاتر یک امر نسبی بوده و هیئت داوران این جشنواره بر اساس مقایسه آثار اجرا شده در ایام برگزای و با در نظرگرفتن اصول مهم و ابتدایی تولید آثار نمایشی آراء و نظرات خود را اعلام و تنظیم نموده است. با توجه به این مورد هیئت داوران سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان آراء خود را به شرح زیر اعلام می‌دارد:

-آفیش و بروشور:

هیئت‌داوران جایزه این بخش را شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به طراح آفیش و بروشور نمایش "کوری" آقای عرفان دوستی تقدیم می‌نماید.

-طراحی نور:

هیئت‌داوران جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی را به طراح نور نمایش "عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی" آقای داود نجفی تقدیم می‌نماید.

-گریم:

هیئت‌داوران در این بخش  برگزیده‌ای ندارد و صرفاً جهت تشویق لوح تقدیر و هدیه نقدی را تقدیم می‌کند به خانم گلاره علی‌اکبری طراح گریم نمایش "کوری" از شهرستان خدابنده

- طراح لباس:

هیئت‌داوران متأسفانه در این بخش انتخابی ندارد و فقط جهت حمایت از تلاش هنرمندان لوح تقدیر و جایزه نقدی را تقدیم می‌کند به آقای میلاد کرمی طراح لباس نمایش "کوری" از شهرستان خدابنده

- طراحی صحنه:

هیئت‌داوران با اعلان اینکه در بخش طراحی صحنه هیچ برگزیده‌ای ندارد فقط از طراحان صحنه ذیل با تقدیم لوح و هدیه نقدی تقدیر به عمل می‌آورد :

الف) طراح صحنه نمایش "عاشقانه زندگی کن" آقای داود نجفی از شهرستان خرمدره

ب)طراح صحنه نمایش "خیر نبینی سعیده" خانم نسرین محمدی از شهرستان زنجان

- موسیقی:

هیئت‌داوران با تأسف در بخش موسیقی انتخابی ندارد و صرفاً جهت حمایت از هنرمندان لوح تقدیر و جایزه نقدی را به هرکدام از آهنگسازان نمایش "شاعری که دیوانه شد" آقایان ناصر مصطفایی و میلاد خواجوند از شهرستان خدابنده تقدیم می‌نماید.

-بازیگری زن:

هیئت‌داوران ابتدا در این بخش از دو بازیگر با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر به عمل می‌آورد:

۱-خانم سارا موسوی بازیگر نمایش "آخر بازی" از شهرستان ابهر

۲-خانم مبینا نجفی بازیگر نمایش "عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی" از شهرستان خرمدره

رتبه سوم بازیگری زن :

هیئت‌داوران جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی را تقدیم می‌کند به خانم ناهید پیوندی بازیگر نمایش "عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی" از شهرستان خرمدره

رتبه دوم بازیگری زن :

هیئت‌داوران جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی را تقدیم می‌کند به خانم مینا عبادی بازیگر نمایش "خیر نبینی سعیده" از شهرستان زنجان

رتبه اول بازیگری زن :

هیئت‌داوران در این بخش هیچ برگزیده‌ای ندارد.

-بازیگری مرد:

هیئت‌داوران در این بخش از دو بازیگر با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر به عمل می‌آورد

۱-آقای عرفان دوستی بازیگر نمایش "کوری" از شهرستان خدابنده

۲-آقای امید کردلو بازیگر نمایش "عاشقانه زندگی کن" از شهرستان خرمدره

رتبه سوم بازیگری مرد :

هیئت‌داوران جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی را تقدیم می‌کند به آقای ولی عباسی بازیگر نمایش "خیر نبینی سعیده" از شهرستان زنجان

رتبه دوم بازیگری مرد:

هیئت‌داوران جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی را تقدیم می‌کند به آقای نوید اسدی بازیگر نمایش "کوری" از شهرستان خدابنده

رتبه اول بازیگری مرد :

هیئت‌داوران به‌اتفاق آراء جایزه این بخش شامل دیپلم افتخار و هدیه نقدی را تقدیم می‌کند به آقای مسعود پاکتی بازیگر نمایش "خیر نبینی سعیده" از شهرستان زنجان

-نمایشنامه‌نویسی :

هیئت‌داوران بسیار متأسف است که اعلان کند در بخش نمایشنامه‌نویسی هیچ انتخاب و برگزیده‌ای ندارد و صرفاً جهت حمایت و تشویق نویسندگان بومی استان و دعوت به تلاش مضاعف در این حوزه از نویسندگان دو اثر با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر به عمل می‌آورد :

۱- آقای حسین رضایی نویسنده نمایشنامه آخر بازی" از شهرستان ابهر

۲- آقای امید کردلو نویسنده نمایشنامه "عاشقانه زندگی کن" از شهرستان خرمدره

-کارگردانی:

هیئت‌داوران در این بخش یک تقدیر دارد و با لوح تقدیر و جایزه نقدی از کارگردان نمایش "کوری" آقای جعفر کریمی تقدیر به عمل می‌آورد

رتبه سوم کارگردانی:

هیئت‌داوران جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی را تقدیم می‌کند به آقای داود نجفی کارگردان نمایش "عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی از شهرستان خرمدره

رتبه دوم کارگردانی:

هیئت‌داوران جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی را تقدیم می‌کند به آقای اصغر محمدی کارگردان نمایش "خیر نبینی سعیده" از شهرستان زنجان

رتبه اول کارگردانی:

هیئت‌داوران برای کسب مقام اول کارگردانی این جشنواره هیچ انتخابی ندارد.

نمایش‌های برگزیده:

هیئت‌داوران به‌اتفاق آراء و پس از تجزیه و تحلیل آثار به اجرا درآمده در این جشنواره تأکید می‌دارد که آثار برگزیده نواقص عدیده اجرایی و طراحی آثار نمایشی را که به‌صورت حضوری توسط این هیئت ارائه خواهد شد را رفع نمایند و با تحلیل مجدد متن نمایشی و تمرین مستمر، نمایشی در خور نام و جایگاه این استان را عرضه نمایند.

هیئت‌داوران دو نمایش را با ترتیب اولویت جهت معرفی به اداره کل هنرهای نمایشی به شرح ذیل انتخاب کرده است :

۱- نمایش «خیر نبینی سعیده» از شهرستان زنجان

۲-نمایش «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» از شهرستان خرمدره

 




مطالب مرتبط

در چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج (سودای عشق) رقم خورد

درخشش هنرمندان هنرهای نمایشی زنجانی
در چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج (سودای عشق) رقم خورد

درخشش هنرمندان هنرهای نمایشی زنجانی

در آیین اختتامیه این رویداد رضا یاوری و علی رضایی راد بازیگران مرد نمایش «عروس کارون» شایسته تقدیر شناخته شدند و نسرین احمدخانی بازیگر زن همین نمایش موفق به دریافت جایزه دوم بازیگری زن این جشنواره شد.

|

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

در آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، دو نمایش صحنه‌ای «مرثیه‌ای برای کلمات» به کارگردانی سجاد انصاری و «لابیرنت» به کارگردانی اصغر محمدی از شهرستان زنجان به جشنواره مناطق فجر معرفی شدند.

|

نظرات کاربران