در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره آیینی سنتی ترک زبانان :

آیین‌ها و سنت‌های گذشته رو به فراموشی است

دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره آیینی سنتی ترک زبانان کشور در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از زنجان، دومین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور در سال 1401 در محل تالار  اندیشه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برگزار شد.

در ابتدای جلسه حمیدرضا محمدلو از هنرجویان آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی عرفان به ذکر شهادت حضرت علی‌اکبر (ع) در کربلا به‌صورت نقالی عاشورایی پرداخت.

امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، در این نشست گفت: «آئین‌ها و سنت‌های گذشته رو به فراموشی است و برگزاری این جشنواره می‌تواند به احیای این سنت‌ها و آئین‌ها کمک کند. در شش ماه گذشته ما چندین برنامه و رویداد مهم داشتیم و توافقی که به‌واسطه برگزاری این برنامه‌ها در بین ارگانهای مختلف صورت گرفت بی‌نظیر بود. در بزرگداشت شیخ اشراق، در جشنواره ملی پانتومیم و برنامه‌های دیگر هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف مثال‌زدنی بود و ما امیدواریم این هم‌افزایی و مشارکت را در این جشنواره نیز ببینیم.»

 وی افزود:«امسال در فروردین‌ماه نخستین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره آئینی سنتی ترک‌زبانان کشور در سال 1401 را با حضور دکتر نجفی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برگزار شد و در نخستین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استانداری زنجان در سال 1401 برگزار شد، مقرر گردید برگزاری مقارن و هم‌زمان جشنواره ملی نمایش‌های آئینی سنتی ترک‌زبانان کشور با افتتاح پروژه سبزه‌میدان  انجام گردد و مطابق پیگیری‌های انجام‌شده زمان تقریبی افتتاح فاز یک پروژه سبزه‌میدان مهرماه عنوان گردیده است و نهایتاً امروز سومین جلسه شورای سیاستگذاری این جشنواره در سال 1401 است که اکنون در خدمت دوستان هستیم.»

امیر سهامی دبیر جشنواره سخنان خود را با ذکر این نکته آغاز کرد که عاشورا نگین تمام هنرهاست و تمامی هنرهای در این روز جمع است و ادامه داد:« اگر چشم بصیرت داشته باشیم می‌توانیم آن‌ها را ببینیم. کار هنرمند نشان دادن زیبایی‌هاست. طرح برگزاری جشنواره آئینی سنتی ترک‌زبانان کشور سال 98 به تهران ارسال گردید و در اداره کل هنرهای نمایشی به تصویب رسید. برگزاری این جشنواره از جنبه‌های فراوانی به صلاح استان زنجان است. در بحث جذب گردشگر توسط آئین‌هایی که به فراموشی سپرده‌شده‌اند، آئین‌های نوروزی ما، آئین‌های مربوط به چله ها، آئین‌های مربوط به ازدواج و ...، کار آواها، نقالی، مرشد خوانی، پرده‌خوانی و شبیه‌خوانی همه این‌ها می‌توانند به جذب توریست کمک شایانی بکنند.»

وی افزود: «بعد از انتشار فراخوان حدود 30 اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که درصدد هستیم فراخوان جدیدی را منتشر کنیم تا فرصت بیشتری برای شرکت آثار فراهم شود»

دبیر جشنواره گفت: «استان‌های دیگری نظیر آذربایجان شرقی و اردبیل نیز درصدد برگزاری این جشنواره بودند که خوشبختانه مجوز به نام استان زنجان صادر شد. امیدوارم ارگانهای مختلف با هم‌افزایی بتوانند در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره کمک نمایند. در بخش‌های جنبی این جشنواره ما معرفی صنایع‌دستی زنجان، معرفی غذاهای محلی زنجان، معرفی جاذبه‌های گردشگری زنجان نیز وجود خواهد داشت. جشنواره درجاهایی که ابنیه‌ی تاریخی ما هست اجراها انجام خواهد شد. برخی از این مکان‌ها عبارت‌اند از گنبد سلطانیه، حاج داداش، سبزه‌میدان، کارخانه کبریت و ...»

وی افزود:« زمان‌بندی موردنظر برای برگزار ما 18 لغایت 22 مهرماه خواهد بود که اختتامیه این جشنواره مصادف با ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) خواهد بود.»

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین‌خانی نماینده صداوسیما  گفت:« با توجه به فراموشی آئین‌ها و سنت‌های گذشته صداوسیما می‌تواند نقش بسیار کلیدی در احیای آیین‌ها داشته باشد. بنابراین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌بایست این موضوع را مطالبه نماید. او افزود در خصوص این جشنواره هم ما تمام‌قد در خدمت برگزارکنندگان این جشنواره هستیم در اطلاع‌رسانی و پخش تیزر و تبلیغات موردنظر پیش از جشنواره و همچنین در زمان برگزاری این رویداد در خصوص پوشش خبری جشنواره صداوسیما در کنار برگزارکنندگان خواهد بود.»

ابولفضل اجلی نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به این نکته اشاره نمود که برخی از مناطق استان زنجان به لحاظ جغرافیایی خواستگاه برخی آئین‌ها است و ادامه داد:«منطقه ارمغانخانه، منطقه کرسف، یا منطقه ماهنشان ظرفیت‌های فراوانی برای آئین‌ها دارند. در بحث غذا اگر غرفه‌هایی را از سوی شهرداری به این منظور اختصاص دهند می‌توانیم حداقل 10 غرفه غذا مدیریت و راه‌اندازی نماییم. در بحث نمایشگاهی هم می‌توانیم در برگزاری غرفه‌های نمایشگاهی به برگزاری هرچه بهتر این جشنواره کمک نماییم.»

مهدی مهاجری نماینده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان با اشاره به این که حتی‌الامکان برای اعضای شورای سیاستگذاری احکام صادر شود، اضافه کرد:« در صورت نیاز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند گروه‌هایی را به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری معرفی نمایند تا این سازمان به لحاظ مالی بتوانند این گروه را حمایت نمایند تا در جشنواره بتوانند مقام‌هایی درخور کسب نمایند.»

در پایان برنامه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ضمن جمع‌بندی مطالب، دستور پیگیری مباحث مطروحه از سوی اعضای جلسه را صادرکرد.

 

 




مطالب مرتبط

با حضور مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

آئین تجلیل از عوامل اجرایی نخستین جشنواره آئینی سنتی ترک زبان کشور برگزار شد
با حضور مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

آئین تجلیل از عوامل اجرایی نخستین جشنواره آئینی سنتی ترک زبان کشور برگزار شد

با حضور عوامل جشنواره و همچنین مدیرکل و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان آئین تجلیل از عوامل نخستین جشنواره آئینی سنتی کشور برگزار شد.

|

فرشته جعفری کارگردان حاضر در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی

ارادت قلبی مردم ایران به امام هشتم وصف ناپذیر است
فرشته جعفری کارگردان حاضر در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی

ارادت قلبی مردم ایران به امام هشتم وصف ناپذیر است

فرشته جعفری که با نمایش «لکه های پاک» در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی حاضر است؛ برگزاری جشنواره‌ها موجب تحرک و پویایی جامعه ی تئاتری کشور می‌داند.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

برای طرح تئاتر شهر زنجان، 80 میلیارد تومن بودجه اختصاص یافته است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

برای طرح تئاتر شهر زنجان، 80 میلیارد تومن بودجه اختصاص یافته است

محمدمهدی اسماعیلی در سفر به زنجان و در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر این شهر، از اختصاص بودجه 80 میلیارد تومانی برای ساخت تئاتر شهر زنجان خبر داد و خواستار تکمیل هر چه زودتر این پروژه شد.

|

نظرات کاربران