در حال بارگذاری ...
...

با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکشوتان هنرهای نمایشی زنجان

آئین اختتامیه نخستین رپرتوار هنرجویان آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی پوپک برگزار شد

با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکشوتان هنرهای نمایشی استان آئین اختتامیه نخستین رپرتوار هنرجویان آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی پوپک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از زنجان، ساعت 19 روز شنبه 4 تیرماه سال جاری، آئین اختتامیه نخستین رپرتوار هنرجویان آموزشگاه آزاد هنرهای نمالیشی پوپک در محل تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره)برگزار شد.

تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغازگر برنامه بود و پس از آن سرود جمهوری اسلامی ایران در سالن طنین انداز شد.در ادامه سیده لیلی حسینی دبیر این رپرتوار به روی صحنه رفت و گزارشی از روند برگزاری جشنواره ارائه داد.وی سخن خود را با این جمله آغاز نمود :

به پاس سال ها حضور موثر در عرصه ی تئاتر کشور و استان زنجان، تمامی اجراهای نخستین رپرتوار آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی پوپک به استاد صدیقه شریف پور تقدیم می گردد.از خداوند بزرگ و مهربان سلامتی و عافیت برای ایشان آرزومندیم.

او ادامه داد : آموزشگاه پوپک در خرداد 1398 با صدور مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ثبت نام هنرجویان خود را آغاز نمود و از تیر ماه 1398 کلاس های آموزشی را برگزار کرد.

در آن دوره اساتید بزرگواری که در خدمت آنان بودیم آقایان : حسین عباسی نیا، محمدولی فروتن، علیرضا فرید راد، جلال نوری، و رضا یاوری برای دوره مقدماتی بزرگسالان و دوره ی تکمیلی.و اساتی بزرگوار آقای حسین نجفی و خانم نسرین احمدخانی برای دوره کودکان بودند.

فعالیت و کلاس های آموزشی هنرجویان در زمستان 98 به مرحله ی تمرین و اماده سازی اجراهای رپرتوار رسید که در اسفند 1398 خبر شیوع بیماری منحوس کرونا، تئاتر و تئاتری را هم خانه نشین کرد.لازم به ذکر است که در زمستان 98، چهارده گروه برای اجرای رپرتوار آماده ی اجرا بودند.

پس از گذشت 14 ماه و آرام شدن بیماری آموزشگاه پوپک فعالیت خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با ظرفیت محدود آغاز کرد.

در این شروع مجدد آموزشگاه در خدمت اساتید بزرگوار آقایان : علیرضا فرید راد، محمدولی فروتن، علیرضا همتیان،معراج کرمی و سرکار خانم نسرین نباتی بود. و اینک  با گذراندن همه ی سختی ها و مشکلات، هنرجویان آموزشگاه هنرهای نمایشی پوپک با راهنمایی اساتید خود در 12 گروه اجرایی بر روی صحنه درخشیدند.لازم به ذکر است همراه گروه ها مربیان عزیزی بودند که لحظه به لحظه در تمرینات و اماده سازی رپرتوار حضور داشتند.عزیزانی همچون علی رضایی راد، امیر رضا مرادی و محمدحسین محمدی.

در نخستین رپرتوار هنرجویان آموزشگاه هنرهای نمایشی پوپک که به مدت سه روز از دوم لغایت چهارم تیر ماه 1401 برگزار شد در خدمت هیأت داوران محترم آقایان : علی اکبر اوصانلو، رضا یاوری، جلال نوری، حمیدرضا رستم خانی و خانم زهره مسلمیون بودیم.اجراهایی که در این رپرتوار حضور داشتند عبارتند از

دوره کودکان : نمایش شیر من جای تو در چاه نیست

دوره نوجوانان : نمایش تحفه ها و پخمه ها و نمایش خورشید 

دوره مقدماتی بزرگسالان : نمایش دل سگ، نمایش پلی از جنس شیشه، نمایش مرگ در مطبخ، نمایش عامدانه، عاشقانه قاتلانه و نمایش نگاهی از یک سو به هزار توی شهر.

دوره تکمیلی : نمایش سگ ها مادرت را می خورند، نمایش پس چهارمی کو؟ و نمایش مضرات دخانیات از زبان یک روانی

در مجموع 12 اجرا حاصل دست رنج اساتید و مربیان بزرگوار و هنرجویان خلاق و مستعد و پر تلاش آموزشگاه پوپک بر روی صحنه رفت.

کلام آخر، به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست...

به امید روزهای خوب برای  تئاتر زنجان و به امید درخشش تک تم هنرجویان عزیزمان

سپس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه رفت.وی سخن خود را با ذکر این موضوع آغاز نمود که هنر اگر انسان ساز نباشد فایده ای برای آن متصور نیست و هنری موفق است که متعهد باشد.او ادامه داد در این روزهایی که به واسطه شرایط اقتصادی حال مردم ما خوب نیست هنر تئاتر می تواند به جبران این نقیصه پرداخته و روحیه مردم را تلطیف نماید.

ای مقام مسئول ادامه داد هرجا نام حمیدرضا قزلباش و گروه پوپک در میان باشد تئاتر در آنجا جریان دارد و من از ایشان می خواهم با توجه به مذاکراتی که با کوروش خزایی دبیر جشنواره تئاتر  فجر در سال 1401 داشته ایم  استان زنجان همانند سالیان نه چندان دور حضور قویتری در جشنواره تئاتر فجر داشته باشد.

در ادامه حمیدرضا قزلباش مدیر مسئول آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی پوپک به روی صحنه رفت و ضمن تشکر از تلاش و زحمت اساتید دانشگاه از  همه گروهها به جهت آماده سازی و اجرای این نمایش ها تقدیر نمود.

در ادامه رضا یاوری به عنوان نماینده هیأت داوران به روی صحنه رفت و به قرائت بیانیه هیأت داوران پرداخت.در این بیانیه آمده است :

هنر، مهارت آفریدن زیبایی است و تئاتر آیینه تمام نمای انسان و جامعه پیرامون اوست. هنری والا که سیمای حقیقی روزگار خویش را آشکار می سازد.

نخست بر خود وظیفه می دانیم از تلاشها و زحمات مدیر­مسئول محترم و اساتید دوره های مختلف آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی پوپک تشکر نمائیم که در این روزگاری که سایه سنگین بیماری منحوس کرونا بر تمام ابعاد زندگی بشر سایه افکنده است از آموزش، کار و تلاش دست بر نداشته اند و به خلق  این هنر زنده پرداخته اند.

نکته بعدی که لازم است بر آن توجه شود این است که هنرجویان نخستین تجربه اجرای خود را سپری می کنند و مطمئناً نخستین ها خالی از ایراد نخواهند بود اما همینکه جسارت حضور در صحنه را پیدا کرده اند خود جای بسی خوشبختی و مسرت است.

هیأت داوران نخستین رپرتوارهنرجویان آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی پوپک  پس از تماشا و بررسی دوازده اثر نمایشی توجه هنرجویان را به نکات ذیل جلب می نماید :

1- همگان می دانیم نمایشنامه و انتخاب صحیح آن پایه و اساس هر تئاتر است .لذا لازم است هنرجویان عزیز در این کار دقت نظر بیشتری به خرج داده و متنی را انتخاب نمایند که به بیان دغدغه های خود آنها و جامعه بپردازد.

2- تحلیل متن مورد انتخاب مرحله بسیار با اهمیت و مهم در تولید یک اثر نمایشی است که می بایست مد نظر قرار گیرد.

2- نکته ای که ذکر آن ضروری به نظر می رسد تمرین در بیان، لحن و شدت صورت می باشد که هنرجویان می بایست در این خصوص توجه ویژه ای را مبذول نمایند.

3- شناخت فیزیک بدن، ایست در صحنه و تسلط بر آن نکته حائز اهمیت دیگری است که ذکر آن لازم و ضروری است.

4-درک فضا و شخصیت، پرورش حس، بازی با پارتنر، زبان بدن و بازی در سکوت نکات قابل توجه در بازیگری است که می بایست به آن توجه ویژه نمود.

5- هنرجویان عزیز دقت در این نکته ضروری است که هر حرکت حتی کوچکترین آنها می بایست دلیل نمایشی داشته باشد به بیان دیگر رعایت علت و معلول در کلیه حرکات در صحنه می بایست مورد توجه قرار گیرد.

تئاتر هنری گروهی است که در آن هر فرد به مثابه قطعات یک پازل است که در کنار هم مفهوم پیدا می کند. شناخت استعداد هر فرد و پرورش آن می تواند بخش مهمی از پیشرفت او را تشکیل می دهد. تئاتر تنها بازیگری و کارگردانی نیست این هنر گروهی بخش های مختلف دیگری دارد که به اندازه این دو می توانند مهم و تاثیر گذار باشند.

مطالعه و بروز کردن اطلاعات از بدیهی ترین نیازهای یک هنرمند تئاتر است که متأسفانه در اکثر موارد با غفلت مواجه می شود فلذا تأکید بر مطالعه نظر جمعی هیأت داوران این رپرتوار می باشد.در کنار مطالعه دیدن تئاتر های روز در حال اجرا می تواند در رشد هنرجویان نقشی بسزا ایفا نماید.

در نهایت ضمن تأکید بر استفاده از تجربیات بزرگان این رشته هیأت داوران رپرتوار هنرجویان آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی پوپک درخواست تداوم کارهایی از این دست را از مسئولین امر دارد.

به امید روزهای پر رونق برای تئاتر استان زنجان

در این قسمت برنامه کمال خسروی رئیس انجمن موسیقی استان زنجان و نوازنده سه تار به روی صحنه رفت و به اجرای تک نوازی ساز سه تار پرداخت

در انتهای برنامه آرای هیأت داوران قرائت شده و هنرجویان گواهینامه پایان دوره خود را دریافت نمودند :

آرای هیأت داوران رپرتوار به شرح ذیل می باشد :

- هیأت داوران از تلاش گروهی بازیگران نمایش شیر من جای تو در چاه نیست تقدیر می نماید

- هیأت داوران از خانم زهرا کاظمی به دلیل نگارش نمایشنامه پس چهارمی کو؟ تقدیر می نماید.

دوره مقدماتی بزرگسالان :

(بدون اولویت)

1- نمایش پلی از جنس شیشه به سرگروهی مبین گنج خانی برای اجرای کارگاهی معرفی می شود

2- نمایش مرگ در مطبخ به سرگروهی سالار سیفی نژاد جم برای اجرای کارگاهی معرفی می شود

دوره تکمیلی :

(بدون اولویت)

1- نمایش مضرات دخانیات از زبان یک روانی به سرگروهی مبین گنج خانی  برای اجرای کارگاهی معرفی می شود

2- نمایش سگ ها مادرت را می خورند به سرگروهی محمدحسین محمدی  برای اجرای کارگاهی معرفی می شود