در حال بارگذاری ...
با اعلام ایوب آقاخانی دبیر دومین مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی چهار راه

مقام سوم این مسابقه به آرزو بهرامی نویسنده نمایشنامه «سرپرستان» از زنجان رسید

با اعلام دبیر ایوب آقاخانی دبیر دومین مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی چهار راه مقام سوم این مسابقه به آرزو بهرامی نویسنده نمایشنامه «سرپرستان» از زنجان رسید

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از زنجان، اختتامیه دومین دوره مسابقه سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی "چهار راه" ، شامگاه روز دوشنبه مورخ 1400/12/16  در  سالن مهر حوزه هنری برگزار  و منتخبان آن معرفی شد.

در ابتدای این مراسم کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به ادبیات کهن و میراث ماندگار ادبیات منظوم‌ کشورمان که سرشار از قصه‌های دراماتیک و نمایشی است،ما باید به آن تفاخر  کنیم  ولی نزدیک به دو دهه است که از این ادبیات غنی کهن، آرکائیک و منظومان در عرصه هنرهای نمایشی غافل شده‌ایم.
زارعی گفت : این مسابقه نمایشنامه‌نویسی را بنا نهادیم تا شاید بتوانیم به جریان نمایشنامه‌نویسی کشور در شرایط کرونایی کمک کنیم و دوباره جوانان و پیشکسوتان و صاحبان قلم را به سمت نگارش این گونه از نمایشنامه ها سوق دهیم .

در ادامه این مراسم ایوب آقاخانی، مسئول دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ، از زنده‌یاد سعید تشکری ، نمایشنامه‌نویس فقید کشورمان یاد کرد و گفت : تاریخ تمدن و ادبیات کشور ما را کمتر کشوری دارد و متاسفانه نسل کنونی دانشجویان تئاتر که به دهه ۸۰ رسیده‌اند با فرهنگ ادبی ایران زمین بیگانه‌اند و ما با نسلی مواجهیم که دغدغه‌های کاوش در شرایط فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود را ندارد .
طراح و دبیر مسابقه سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی "چهارراه" ، با بیان اینکه بیش از ۷۰ اثر به دومین دوره این مسابقه رسید ، گفت : داریوش مودبیان، محمد حسین ناصر بخت و مهرداد رایانی مخصوص داوری میان آثار را برعهده داشتند و در نهایت برگزیدگان را از ۶ استان کشور معرفی کردند. همچنین ۴ نمایشنامه‌ برگزیده ، پارسال در این دوره از مسابقه اجراخوانی شد و وحید نفر و جواد روشن داوری این بخش را عهده داشتند. کارگاه‌های آموزشی نیز در این دوره از مسابقه نمایشنامه‌نویسی "چهارراه" برگزار شد .
وی گفت : بر اساس تفاهم صورت گرفته با محسن سوهانی ، مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و مدیر رادیو نمایش و امین رهبر، مدیر دفتر ادبیات نمایشی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو ، محصولات این مسابقه برای استفاده رسانه‌ای به شکل تولید نمایش‌های رادیویی مورد توجه قرار گیرد .

در ادامه و بعد از معرفی نفرات برتر بخش های  نمایشنامه‌خوانی، بازیگر زن، بازیگر مرد و کارگردانی با حضور کوروش زارعی، محمدحسین ناصر بخت، داریوش مودبیان، مهرداد رایانی مخصوص، ایوب آقاخانی و ناصر آویژه جوایز بخش اصلی این مسابقه اهدا شد.
بر اساس  با اهدای لوح و مبلغ پنجاه میلیون ریال از "در باران آمد" نوشته اصغر گروسی از فارس، "گذر عیاران" نوشته محمد فخرایی مطلق از بوشهر و "آیین دست‌اندازی" نوشته علیرضا سعیدی کیاسری از مازندران قدردانی شد.
همچنین لوح تقدیر و صد میلیون ریال به عنوان جایزه سوم به "سرپرستان" نوشته آرزو بهرامی از زنجان اهدا شد. لوح تقدیر و صد و پنجاه میلیون ریال به عنوان جایزه دوم نیز به "قصه‌های قلعه قرمز" نوشته زینب زاولان از اصفهان رسید.
نمایشنامه "سمک عیار را بکش" نوشته مهدی اکبری از البرز به عنوان اثر برتر دومین مسابقه سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه، لوح تقدیر و جایزه دویست میلیون ریالی این رویداد را دریافت کرد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

فرشته جعفری: صدای تپش قلب تئاتر باید همواره به گوش مردم برسد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

فرشته جعفری: صدای تپش قلب تئاتر باید همواره به گوش مردم برسد

فرشته جعفری که با نمایش «پینه های پیر» در بخش خیابانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان شرکت دارد برگزاری این رویداد سالانه نشان از تنفس و زنده مانی  این هنر در استان‌ها دانست که هنرمندان تئاتر نباید فعالیت خود را در این حیطه معطوف به شرکت در جشنواره‌ها کنند، بلکه صدای تپش قلب ...

|

نظرات کاربران