در حال بارگذاری ...
داود فتحعلی بیگی:

رمز ماندگاری هنرتعزیه،بازخوانی وقایع زندگی اهل‌بیت (ع)است

مدیر انجمن تعزیه ایران گفت: بازخوانی وقایع زندگی اهل‌بیت (ع) رمز ماندگاری هنر تعزیه است و ضروری است امور مربوط به این بخش ساماندهی شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فتحعلی‌بیگی، مدیر انجمن تعزیه ایران در همایش تعزیه شهرستان زنجان که بیستم اسفندماه به مناسبت یادبود استاد حاج فیروز رستمی در فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های امروز تعزیه، ساماندهی امور مربوط به این بخش است.

وی یکی از دلایل مهمی که باعث ماندگاری و حفظ این هنر تاریخی و اصیل شده را بازخوانی وقایع زندگی اهل‌بیت (ع) عنوان کرد و گفت: باید برای تداوم ماندگاری هنر تعزیه نسبت به ساماندهی امور مربوط به آن، تلاش جدی صورت گیرد.

 

فتحعلی‌بیگی تشکیل انجمن‌های تعزیه‌خوانان در کشور را یک اقدام مبارک در راستای ساماندهی این بخش دانست و تصریح کرد: هر فرآیندی برای تکامل و رسیدن به اهداف تعیین شده، نیاز به حمایت دارد که مقوله تعزیه نیز از این امر مستثنی نیست.

وی افزود: هنر تعزیه که تا به امروز توانسته است اصالت و ماندگاری خود را حفظ کند، نیازمند حمایت و توجه بیش از پیش مسئولان است که یکی از نیازهای امروز تعزیه، دغدغه جا و مکان است که باید مرتفع شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه هیچ فعالیتی بدون نقص نبوده و نیاز به هم‌فکری برای پویایی دارد، اظهار کرد: تعزیه نیز همانند سایر بخش‌ها عاری از کم و کاستی نیست، اما معتقدیم انتقاد در این حوزه باید منصفانه باشد.

وی تصریح کرد: نباید تعزیه را به خاطر برخی تفاوت‌هایی که در جزئیات اجرای آن وجود دارد، مورد نقد غیرمنصفانه قرار داد و یا کنار گذاشت، بلکه باید هنر تعزیه را از این منظر که تاریخی، فقهی، عرفانی و هنری است، دید.

همچنین در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام محمد نوری، امام جمعه سلطانیه، اظهار کرد: تعزیه یک میراث عظیم برای مردم است و این ابزار برای احیای اهداف مقدس امام حسین (ع) در روز عاشورا به کار گرفته شده است.

امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه این هنر به صورت سمعی و بصری بر افراد تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: هر فرد تعزیه را از منظر و نگاه خود می‌بیند، و رمز موفقیت هنر تعزیه در برقراری ارتباط عموم مردم با این هنر است.

 

 




نظرات کاربران